Teknos Oy

Kodin sisustus on nyt rouhea - Näin teet kolme erilaista rosoista seinää kotiisi (Katso ohjevideot)

Lehdistötiedote   •   Huhti 03, 2014 10:00 EEST

Tämän vuoden sisustustrendeissä näkyy rouheus – kodin pinnoissa jäljitellään teollisuustyyliä ja huonekaluissa sekä kodin esineissä saa vapaasti näkyä ajan patina. Seiniin ei kuitenkaan tarvitse levittää laastia saadakseen särmikkään rapatunnäköisen seinän – koristepinnoite riittää.

Niin väriltään kuin tuntumaltaankin kiiltävät ja tasaiset kodin pinnat ovat saaneet väistyä teollisuustyylistä ja luonnon epätasaisista muodoista inspiraationsa hakevan tyylin tieltä. Erilaiset koristepinnoitteet, kuten rosoista betonipintaa muistuttavat seinät, ovat jo muutaman vuoden tehneet tuloaan, mutta nyt kodin rouheat yksityiskohdat ovat erityisen trendikkäitä.

– Rosoisen tuntuinen ja näköinen seinä esimerkiksi olohuoneessa on varma katseenvangitsija. Sillä saadaan aikaan särmikäs ja yksilöllinen tunnelma, kuvailee Teknoksen värisuunnittelija Taina Jyrkkärinne.

Koristepinnoitteella käsitelty seinä voi muistuttaa erehdyttävästi aitoa rapattua seinää, mutta on huomattavasti helpompi tehdä kuin laastilla. Lopputuloksesta saa erinäköisen riippuen pinnoitteen sävystä ja käytettävästä levitystekniikasta.

1. Rosoinen seinä kuviointitelalla

Epätasainen rapattua seinää muistuttava pinta saadaan aikaan kuviointitelalla. Koristepinnoite levitetään ensin pienelle alueelle seinää tavallisella maalitelalla, jonka jälkeen pinta kuvioidaan koristetelalla.

– Pinnoitetta kannattaa levittää runsaasti, jotta kuvio tulee selvästi näkyviin. Kuviointi kannattaa tehdä välittömästi pinnoitteen levittämisen jälkeen, jotta se ei ehdi kuivua, vinkkaa tekninen neuvoja Nina Weckman Teknokselta.

Seinä kannattaa pohjamaalata koristepinnoitteen kanssa samaan sävyyn, jotta pohjaväri ei kuulla pinnasta läpi.

2. Vaakasuora kohokuvio harjalla

Kun koristepinnoite levitetään tapettiharjalla pitkin vaakasuuntaisin vedoin, saadaan tiheää vaakasuunnassa kulkevaa kohoraitaa. Lopputulos on rosoista rapatunnäköistä seinää sileämpi, mutta silti eläväinen seinäpinta. Tämä tyyli sopii rouheutta hakevalle mutta hillitylle sisustajalle.

– Työ kannattaa aloittaa katon rajasta ja levittää pinnoitetta koko seinän leveydelle noin puolen metrin alue kerrallaan.  Heti yhden rivin levittämisen jälkeen viimeistele pinta tapettiharjalla pitkin, vaakasuuntaisin vedoin.

Tapettiharja kannattaa aluksi kostuttaa vedellä, jolloin kuvion tekeminen sujuu helpommin.

3. Eläväinen seinäpinta siveltimellä

Levittämällä koristepinnoitetta siveltimellä ristikkäisin vedoin syntyy seinään eläväinen, jopa kolmiulotteinen vaikutelma. Toisin kuin muita tekniikoita käytettäessä seinä kannattaa pohjamaalata eri sävyllä kuin mitä koristepinnoite on.

– Esimerkiksi mustaan koristepinnoitteeseen voi yhdistää harmaan pohjamaalin. Näin vaalea pohja kuultaa kauniisti läpi tuoden pintaan elävyyttä, Weckman ohjeistaa.

Teknos on Euroopan johtavia teollisuusmaalien valmistajia, jolla on vahva asema kauppa- ja rakennusmaaleissa. Teknoksella on tuotantoa seitsemässä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Puolassa, Venäjällä ja Kiinassa. Omia myyntiyhtiöitä on 16 maassa. Lisäksi Teknos-konsernilla on vientiä oman edustajaverkoston välityksellä pariinkymmeneen muuhun maahan. Suomessa Teknoksen tuotantolaitokset sijaitsevat Rajamäellä ja Helsingissä, jossa toimii myös yhtiön pääkonttori ja toinen tutkimuskeskuksista. Teknoksen palveluksessa on noin tuhat henkeä, joista runsaat 150 toimii tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa. Konsernin liikevaihto on noin 247 milj. euroa. Teknoksen vahvuus on teknisessä osaamisessa. Tätä tukee pitkäjänteinen panostus tutkimus- ja tuotekehitystyöhön. Teknos perustettiin vuonna 1948 ja se kuuluu Suomen suurimpien perheyritysten joukkoon. Perheyrittäin liitto myönsi Teknokselle vuoden 2012 perheyrityspalkinnon.