MUSH

Koirien hyvinvoinnin puolesta!

Lehdistötiedote   •   Elo 27, 2013 15:38 EEST

BARF-ruokinta on levinnyt viime vuosina myrskyisällä tavalla koiranomistajien keskuudessa. Pietarsaarelainen koiranruokayritys MUSH panostaa tuotteidensa kehitykseen, jotta luonnonmukainen ruoka olisi kaikkien koiranomistajien saatavilla.

BARF-ruokintametodin ideologia perustuu ajatukseen, että koiralle syötetään vain ruokaa, jota se söisi luonnossakin: lihaa, luita, sisäelimiä ja kasviksia. Mistään uudesta keksinnöstä ei kuitenkaan ole kyse.

“Raakaruokinta on aina ollut niiden tiedossa, jotka elävät lähellä luontoa ja koiria”, kertoo MUSHin toimitusjohtaja Magnus Pettersson. Hän tuumii, että kasvaneen suosion taustalla on sosiaalinen media. ”Omistaja huomaa, että ruokavalio toimii ja tieto on helppo jakaa kavereille. Olemme nähneet tämän omilla sivuillammekin, minne on kertynyt satoja BARF-kokemuksia.”

BARF = biologisesti sopivaa raakaa ruokaa

Petterssonin mukaan BARF-ruokinta ei katso koiran rotuun tai kokoon. ”Eihän me suositella eri tyyppistä ruokaa erilaisille ihmisillekään. Enemmän se on yksilöstä kiinni, kuten liikunnasta ja ruoansulatuksesta.”

BARFissa omistaja voi koota lemmikilleen sopivan ruokavalion sen tarpeiden ja aktiivisuuden mukaan. Olennaista on, että muodostettu kokonaisuus on ravitseva ja monipuolinen. Pettersson pitää myös tärkeänä, että ruoka valmistetaan kuin itselleen tekisi. Raa’assa ruoassa raaka-aineet ovatkin omaa luokkaansa, sillä toisin kuin teollisissa valmisteissa, kehnoja aineksia ei voida piilottaa lisäaineilla. ”Raaka-aineen laatu on tuotteen laatu. Jos raaka-aineprosessi ei ole hallussa, se näkyy heti tuotteessa”, Pettersson täsmentää.

Barffaamisen uusi aikakausi

MUSHille tuotteiden kehittäminen on ollut alusta asti keskeinen osa toimintaa. Raaka-aineiden käsittelymenetelmiä ja tuotteiden koostumusta kehitetään, jotta ne tukisivat paremmin koirien ruokintaa.

"Meille tuotekehitys tarkoittaa sitä, että tutkimme erilaisia raaka-aineyhdistelmiä ja niiden täyspainoisuutta koiran ravintona. Lisäksi varmistamme, että nämä raaka-aineet tulevat luotettavilta tuottajatiloilta”, kertoo Pettersson. ”Tämä, yhdistettynä nopeaan ja tehokkaaseen tuotantoprosessiin ja helppokäyttöiseen muotoon pakattuun tuotteeseen, takaa tyytyväisen koiran ja sen omistajan."

Pettersson kertoo, että barffaamisella on ollut pitkään hankala leima: se on monimutkaista ja se vie aikaa. Jatkossa koiranomistajilla on kuitenkin vaihtoehtoja, sillä tarjolla on myös tuotteita, jotka sisältävät yhdessä paketissa kaiken mitä barffaamisessa tarvitaan.

”Barffaus ei ole vaikeaa: saatavilla on helppoja tuotteita eikä tarvitse miettiä puuttuuko jotakin”, lisää Pettersson. Omien reseptien laatimisesta kiinnostuneita kotikokkeja hän neuvoo kirjallisuuden ja verkkoyhteisöjen, kuten MUSH-blogin, hyödyntämiseen. ”Käyttäähän ihmiset keittokirjojakin”, hän vinkkaa.

Uuden Vaisto-sarjan tuotteet ovat ravitsemuksellisesti täysipainoisia, sisältäen sopivassa suhteessa lihaa, luita, sisäelimiä ja kasviksia:

MUSH B.A.R.F. Vaisto® STARTER FORMULA – koirille, jotka ovat vaihtamassa kuivamuonasta BARFiin tai joilla on hidas ruoansulatus.

MUSH B.A.R.F. Vaisto® ALL BREEDS FORMULA – kaikille koiraroduille, jos koira on jo tottunut BARF-ruokintaan. 4 eri versiota!

MUSH B.A.R.F. Vaisto® PUPPY FORMULA – koiranpennuille niin kauan kuin ne kasvavat korkeutta. 2 eri versiota!

Lisätietoja:

Magnus Pettersson
magnus.pettersson@mushbarf.fi

Petri Tapio
Brand & Marketing
petri.tapio@mushbarf.fi

Materiaalit
Sofia Hakonen
sofia@genero.fi

Oy MUSH Ltd

• MUSH on suomalainen perheyritys, joka on perustettu vuonna 2004. Yrityksestä tuli osa Snellman-konsernia vuonna 2011.
  • Vuonna 2012 yrityksen liikevaihto oli 4,8 miljoonaa euroa.
  • Henkilöstö koostuu 30 työntekijästä.
  • MUSH BARF® -tuotteiden valmistuksessa käytetään vain suomalaista nautaa, sikaa, kalkkunaa ja kanaa. Poro on peräisin Lapista ja lohi Norjasta.
  • MUSH on Pohjoismaiden suurin BARF-tuotteiden valmistaja ja yksi suurimmista koiranruoan valmistajista Pohjoismaissa.
  • MUSH on BARF-ruokinnan edelläkävijä Suomessa.
  • MUSH panostaa voimakkaasti tutkimukseen ja tuotekehitykseen.