Etera

Koneyrittäjät uskovat tulevaisuuteen kiireen keskelläkin

Lehdistötiedote   •   Elo 30, 2012 16:56 EEST

Etera toteutti Koneyrittäjien liiton jäsenille tarkoitetun työhyvinvointikyselyn keväällä. Kyselyn tuloksista käy ilmi, että koneyrittäjät osaavat työnsä ja ovat siitä ylpeitä. Omasta työkyvystä huolehtiminen oli kuitenkin haasteena. Tuloksia esitellään syksyn FinnMetko-tapahtumassa Jämsänkoskella 30.8.–1.9.2012.

Kyselyn mukaan koneyrittäjät nauttivat työstään ja arvostivat erityisesti sen itsenäisyyttä ja omaa päätäntävaltaa. Kiire, äkilliset muutokset ja keskeytykset sekä pitkät työpäivät kuormittavat koneyrittäjiä. Myös konetyöhön liittyvä fyysinen kuormitus (paikallaan olo, tärinä, heiluminen ja toistotyö) ja tietotekniikka aiheuttivat harmia. Tekemättömät työt ja työn jatko huolettivat yli 70 prosenttia vastaajista.

Yli puolella vastanneista yrittäjistä oli jokin sairaus, mutta vain 45 prosentilla se haittasi työtä. Stressi vaivasi paljon noin viidesosaa yrittäjistä, ja kaikkiaan joka toisella oli ollut jonkin verran stressiä. Työkykynsä vastanneet kokivat vielä jokseenkin hyväksi, se oli keskimäärin 7,9 (keski-ikä 49 vuotta). Työikäisillä yrittäjillä työkyky on keskimäärin 8,1 (TTL).

Työkyvystä huolehtiminen haasteena”Omasta itsestä huolehtiminen näyttäisi olevan kyselyn mukaan koneyrittäjien suurin haaste. Yrittäjän pitää huolehtia itsestään, kukaan muu ei sitä tee”, sanoo työhyvinvointiyksikön päällikkö Tarja Kostiainen Eterasta.

Kyselyyn vastanneista yrittäjistä noin 30 prosentilta puuttui työterveyshuolto. Vapaa-aikaa yrittäjät eivät voineet hyödyntää riittävästi, liikunta ja terveydestä huolehtiminen jäi monilta paitsioon ja lomista tingittiin. Työstä ei myöskään kyetty irrottautumaan, ja harrastaminen ja ystävät jäivät vähemmälle. Joka kolmas koneyrittäjä oli tuntenut itsensä usein kohtuuttoman uupuneeksi.

80 prosenttia yrittäjistä aikoi kuitenkin jatkaa työssään ja yrittäjänä, ja usko töiden riittävyyteen oli varsin vahva. Nuorta ja osaavaa työvoimaa on alalle vaikea saada, ja alan tulevaisuus huoletti vastaajia jonkin verran.

Kyselyn tuloksia esitellään FinnMETKOssa 30.8.–1.9. Eteran osastolla 580 (Puistometsä). Osastolla on myös mahdollisuus ottaa miehestä mittaa esimerkiksi suositussa SuomiMies-kuntotestissä, testata reaktionopeuttaan ja kokeilla rallisimulaattoria.

Lisätietoa FinnMetkosta ja kyselystä löydät osoitteesta etera.fi/metko.
Lisätietoa Koneyrittäjien kyselyn tuloksista: Eteran työhyvinvointiyksikön päällikkö Tarja Kostiainen,
p. 040 8407711 tai etunimi.sukunimi@etera.fi tai

Koneyrittäjien liiton toimitusjohtaja Matti Peltola, p. 040 9009 412 tai etunimi.sukunimi@koneyrittajat.fi

Etera – Tässä ajassa.

Etera on työeläkeyhtiö, joka huolehtii suomalaisten eläketurvasta. Kuuntelemme asiakkaitamme ja elämme mukana heidän rytmissään. Yli 50 vuoden kokemus erityyppisistä työsuhteista tekee Eterasta muuttuvan työelämän osaajan. Työskentelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. etera.fi kertoo enemmän.