Editor Helsinki Oy

Kotimainen valaisinvalmistaja aktiivisesti mukana kehityksessä

Lehdistötiedote   •   Maalis 14, 2012 08:51 EET

Viime vuosina kiinteistöjen sisä- ja ulkovaloratkaisuja toteutettaessa lähtökohdaksi on otettu lähes aina energian säästäminen.

- Energiansäästö on tärkeää, mutta huomiota pitäisi kiinnittää myös valaistuksen miellyttävyyteen sekä valaistusratkaisujen vaikutuksiin turvallisuustekijöihin esimerkiksi liikenteessä. Valaistuksella on merkitystä myös työtehokkuuteen: käytössä on oltava tietty määrä valoa, jotta työtehtävä voidaan suorittaa tehokkaasti ja miellyttävästi, linjaa toimitusjohtaja Sami Tulus valaisinvalmistaja Alppilux Oy:stä.

Alppilux Oy on johtava kotimainen valaisinvalmistaja Suomen markkinoilla ja se toteuttaa ratkaisuja valaistusalan ammattilaisille, kuten sähköurakoitsijoille, sähkösuunnittelijoille ja arkkitehdeille.

- Kotimaisena toimijana olemme lähellä asiakasta ja tiedämme minkälaisia valaistusratkaisuja suomalaisissa olosuhteissa toimiva asiakas tarvitsee. Teemme jatkuvaa tuotekehitystyötä uusien valaisinratkaisujen kehittämiseksi soveltaen moderneimpia valonlähdevaihtoehtoja, Tulus sanoo.

Elohopea- ja hehkulamput poistuvat käytöstä

Euroopan Unioni tulee kieltämään direktiivillä elohopeahöyrylamppujen markkinoille saattamisen huhtikuussa 2015. Kiellolla on laajat vaikutukset, sillä käytöstä poistuvia elohopeahöyrylamppuja on käytetty laajalti valonlähteenä ulkotiloissa.

Vaihtoehtoja ulkovalaistuksen toteuttamiseen ovat muutoksen jälkeen suurpainenatrium-, monimetalli- ja led-valaisimet.

- Elohopeahöyrylamppujen ohella käytöstä ovat parasta aikaa poistumassa sisätiloissa paljon käytetyt hehkulamput. Niiden käytön kieltäminen perustuu energiatehokkuuteen, sillä hehkulamppujen energiatehokkuus on alhainen, vaikka ne ovatkin hyviä tuottamaan valoa. Lampun käyttämästä energiasta kuitenkin alle viisi prosenttia tulee esiin valona ja yli 95 prosenttia lämpönä, Sami Tulus kertoo.

Led vasta kehitysvaiheessa

- Led on vasta tulossa markkinoille ja tulee varmasti olemaan tulevaisuudessa tärkein valonlähde. On kuitenkin muistettava, että tällä hetkellä se on vasta kehitysvaiheessa, eikä ole aina paras mahdollinen ratkaisu kiinteistön valaisuun, kun otetaan huomioon valaistustekniset seikat sekä niistä syntyvät kustannukset, Tulus muistuttaa.

Älykkäästi ohjautuvat valot

Muutaman viime vuoden aikana Suomessa on yleistynyt valaistuksen ohjaaminen, jolla valaistusta voidaan tarpeen vaatiessa himmentää, ajastaa ja ohjata säätymään esimerkiksi päivänvalon mukaan.

- Puhutaan älykkäästä valaistuksen ohjaamisesta, jonka kysyntä on lisääntynyt viime vuosina selvästi. Ohjattavalla valaistuksella voidaan saavuttaa erittäin merkittäviä säästöjä kiinteistöjen energiakuluihin. On tutkittu, että investointi joka valaistuksen ohjaukseen käytetään, voi maksaa itsensä takaisin jopa vuodessa kohteen ollessa sopiva, Sami Tulus sanoo.

Ohjattava valaistus sopii erinomaisesti esimerkiksi kerrostalojen rappukäytäviin, joissa se valaisee ainoastaan ne tilat, joissa on liikettä.

- Ohjauksella on mahdollista parantaa valaistuksen laatua. Samalla säästyy energiaa ja valaistuksesta saadaan juuri sellainen kuin halutaan, Tulus toteaa.

Lue lisää aiheesta Asiantuntijakanava Editorista, www.editori.fi.

Toimituspäällikkö Nora Helanto | p. 09 4241 2225 | nora.helanto(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi