FinFami ry

Koulun merkitys lasten hyvinvoinnille tunnustettava

Lehdistötiedote   •   Loka 06, 2016 14:54 EEST

Joka neljäs lapsi elää perheessä, jossa vanhempi on psyykkisesti sairas. Näiden lasten riski sairastua mielenterveyden ongelmiin on merkittävästi kohonnut. Varhaiskasvatuksella ja koululla on merkittävä rooli lasten tasapainoisen kasvun kannalta.

Lapsiomaiset kokevat yksinäisyyttä ja heidän riskinsä syrjäytyä on kohonnut. Tutkimusten mukaan 60 % lapsiomaisista sairastuu 25 ikävuoteen mennessä. Huolestuttavaa on, että lapset sairastuvat yhä nuorempina. 20 % masennusta sairastaneiden äitien lapsista sairastuu kymmenenteen ikävuoteen mennessä. Päivähoidon ja koulun aikuisten tarjoamalla tuella on erittäin suuri merkitys näille lapsille ja heidän vanhemmilleen.

Vuoden luokanopettaja Maarit Korhonen näkee työssään lasten lisääntyvät tunne-elämän ongelmat. Suuri osa oireilee huonojen koti-olojen vuoksi. Pahimmaksi tapaukseksi Korhonen kokee lapsen, joka asuu kahdestaan vakavasti mielenterveysongelmaisen aikuisen kanssa, ja jolla ei ole sisaruksia tai toista aikuista tukena. Lopputulos näissä tapauksissa on usein huono.

Lapsille tulee tarjota tukea varhaisessa vaiheessa ja nykyistä monipuolisemmin. Korhosen mielestä pidennetty koulupäivä olisi yksi vaihtoehto.

– Jos näillä lapsilla jatkuisi koulupäivä parina päivänä viikossa iltakuuteen, heillä olisi mahdollisuus opetella esimerkiksi ruoanlaittoa ja rahan käsittelyä tai tehdä läksyt, lukea kokeisiin ja mennä harrastuksiin. Näin pidettäisiin yhdessä huolta lapsen arjen sujumisesta ja tuettaisiin itsetunnon kehittymistä ja tunne-elämän taitoja.

Lapsiperheille suunnattu riittävä tuki edellyttää sitä, että päätöksenteossa tunnustetaan eri kasvuympäristöjen vaikutus lapsen kehitykselle. Varhaiskasvatukseen ja kouluun suunnitellut säästöt vaarantavat lasten hyvinvoinnin ja lisäävät lasten eriarvoisuutta. Säästöjen sijaan perheiden peruspalveluihin tulee panostaa erityisesti taloudellisesti hankalina aikoina.

FinFamin toiminnanjohtaja Pia Hytönen korostaa, että jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen, tasapainoiseen ja hyvään kasvuun.

– Lapsiomaisten tilanne on tunnistettava ja heidän tarpeisiinsa on vastattava, vaatii Hytönen.

FinFami haastaa kaikki mukaan työhön lapsiomaisten hyväksi.

Valtakunnallisen mielenterveysomaisten päivän eli Ilonan päivän aikana alueelliset omaisyhdistykset ympäri Suomen järjestävät erilaisia tapahtumia ja tekevät toimintaansa tutuksi. Jaamme tietoa ja tukea Helsingissä asema-aukiolla perjantaina 7.10. klo 7.30 eteenpäin. Tervetuloa tapaamaan finfamilaisia ja keskustelemaan lisää. Seuraa myös päivän tapahtumia sosiaalisessa mediassa hashtagilla #ilonanpäivä ja jaa tietoa eteenpäin.

Lisätietoja: Pia Hytönen, Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFami ry, toiminnanjohtaja, 040 776 5911

Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFami on vuonna 1991 perustettu sosiaali- ja terveysalan järjestö, johon kuuluu 17 jäsenyhdistystä ympäri Suomen. FinFami on mielenterveysomaisten ja -omaishoitajien valtakunnallinen edunvalvoja ja omaistyön asiantuntijaorganisaatio. Toiminnan tavoitteena on tukea alueellisia jäsenyhdistyksiä työssä mielenterveysomaisten hyväksi ja edistää mielenterveysomaisten ja -omaishoitajien hyvinvointia.

www.finfami.fi
www.ilonanpäivä.fi
www.facebook.com/finfami
www.twitter.com/finfami_omaiset

Kun yksi sairastuu, monen maailma muuttuu. Et jää yksin.