KultaRahaksi Oy

Kullan hinta rajussa nousussa!

Lehdistötiedote   •   Heinä 24, 2013 08:00 EEST

Kullan maailmanmarkkinahinta on noussut jo yli 10% heinäkuussa 2013 ja hinta on edelleen nousujohteinen. Maanantaina kullan maailmanmarkkinahinta nousi eniten yli vuoteen. Kullan hinta on nyt yli 1330 yhdysvaltojen dollaria unssilta kun se heinäkuun alussa oli 1200 dollaria, kertoo KultaRahaksi Oy:n toimitusjohtaja Matti Tiainen.

Kullan hinta on ollut viime lokakuusta lähtien pienessä laskussa mutta nyt suunta on ylöspäin. Asiakkaamme ovat myös huomanneet kullan hinnan nousun ja vaihtaneet kesän aikana runsaasti kultaa kesälomarahaksi, jatkaa Matti Tiainen.

Kullan maailmanmarkkinahinnan nousuun on monia syitä. Yhdysvaltojen keskuspankki ilmoitti viime viikolla että se tulee tarvittaesa antamaan edelleen kannustimia talouden elvyttämiseen ja tämä uutinen nosti nyt hintaa. Myös viimepäivien synkät uutiset, kuten kokonaisen kaupungin, Detroitin konkurssin mahdollisuus, lisääntynyt velkaisuus ja Euroopan maiden kriisit ovat muistuttaneet sijoittajia taloudellisista ja poliittisista epävarmuustekijöistä. Kullan hinnan nousun jatkumisesta on ollut puhetta maailmalla, mutta jos jotain olemme jo oppineet, niin mitään takeita tälle ei kuitenkaan ole, kertoo Matti Tiainen.

Moni joka harkitsee kultaesineidensä myyntiä miettii varmasti, kannattaako nyt sitten jäädä odottamaan kullan hinnan nousua tai pelätä sen laskua. Meille myytyjen kultaesineiden arvot ovat yleensä 20- 200 euroa, joten esimerkiksi 10 % nousu tai lasku kullan maailmanmarkkinahinnassa vaikutus on 2-20 euroa asiakkaan saamassa maksussa. Yleisin syy myyntiin on asiakkaan sen hetkinen tilanne eikä muutamien eurojen vaihtelulla ole näkynyt suurta merkitystä, toteaa Matti Tiainen.

KultaRahaksi Oy on suomalainen vuonna 2009 perustettu osakeyhtiö, joka keskittyy kierrätyskullan ostamiseen kuluttaja-asiakkailta. Ostettu kulta kierrätetään sulattamalla ja jalostamalla se puhtaaksi kullaksi, jonka jälkeen se myydään uusiokäyttöön teollisuudelle. Tätä kautta kulta päätyy hammas-, elektroniikka- ja koruteollisuuden raaka-aineeksi.

KultaRahaksi toi ensimmäisenä Suomeen palvelun, jonka avulla asiakkaat voivat postittaa kultaesineensä KultaRahaksille arvioitavaksi ja myytäväksi. Yhtiö on laajentanut toimintaansa Suomen lisäksi kaikkiin Pohjoismaihin sekä Eurooppaan. Toimintaa on yhteensä 15 maassa. Suurten volyymien ansiosta KultaRahaksi voi maksaa erittäin kilpailukykyistä hintaa. Lisätietoa www.kultarahaksi.fi