KultaRahaksi Oy

Kultaralli Suomi vastaan Ruotsi

Lehdistötiedote   •   Heinä 30, 2013 10:34 EEST

Suomalaiset ovat osoittautuneet ruotsalaisia ahkerammiksi kullan kierrättäjiksi. Juuri valmistuneen tutkimuksen mukaan suomalaiset kierrättävät romukultaa enemmän kuin ruotsalaiset. Tämä käy ilmi KultaRahaksi Oy:n teettämästä tutkimuksesta, jossa tutkittiin tammi-kesäkuun 2013 aikana tapahtunutta kullan myyntiä, asiakkaita tutkimuksessa oli 9000.

“Suomalaisia kullan kierrättäjiä on ollut tämän vuoden aikana 78% enemmän kuin ruotsalaisia, mikä sinällään ei ole yllätys. Aloitimme kullan kierrättämisen Suomessa neljä vuotta sitten ja romukullan kierrättämisestä on kerennyt tulla suomalaisille vakiintunut tapa toimia. Ihmisillä on yllättävän paljon ylimääräisiä, käyttämättömiä kultaesineitä ja niiden myyminen on luonnollista”, kertoo KultaRahaksi Oy:n toimitusjohtaja Matti Tiainen.

“Puhtaassa, jalostetussa kullassa mitattuna ovat suomalaiset kierrättäneet 34% enemmän kultaa kuin ruotsalaiset. Ero asiakkaiden määrässä (78%) ja puhtaan kullan kierrätysmäärässä (34%) tulee siitä, että suuri osa suomalaisesta kullasta on 14K kultaa ja suuri osa Ruotsissa tavattavasta kullasta on 18K kultaa. Kun nämä kullat sulatetaan ja jalostetaan puhtaaksi kullaksi, päästään samoihin pitoisuuksiin ja voidaan mitata määrät puhtaassa kullassa. Kaikki meille myyty romukulta sulatetaan ja jalostettu kulta menee uudelleen käyttöön. Suomalaisten kierrättämää kultaa käytetään mm. lääketeollisuudessa reumalääkkeisiin sekä hammaslääketeollisuuteen”, kertoo Tiainen.

“Syy suuriin karaattieroihin löytyy historian kirjoista. Ruotsalaisilla on edelleen nk. vanhaa kultaa ja suomalaisten kulta on uudempaa. Tämä johtuu siitä, että iso osa suomalaisten kultasormuksista vaihtui rautasormuksiin toisen maailmansodan aikana, talvisotaan tarvittavien sotavarusteiden hankkimiseksi, muistuttaa Tiainen.

KultaRahaksi Oy on suomalainen vuonna 2009 perustettu osakeyhtiö, joka keskittyy kierrätyskullan ostamiseen kuluttaja-asiakkailta. Ostettu kulta kierrätetään sulattamalla ja jalostamalla se puhtaaksi kullaksi, jonka jälkeen se myydään uusiokäyttöön teollisuudelle. Tätä kautta kulta päätyy hammas-, elektroniikka- ja koruteollisuuden raaka-aineeksi.

KultaRahaksi toi ensimmäisenä Suomeen palvelun, jonka avulla asiakkaat voivat postittaa kultaesineensä KultaRahaksille arvioitavaksi ja myytäväksi. Yhtiö on laajentanut toimintaansa Suomen lisäksi kaikkiin Pohjoismaihin sekä Eurooppaan. Toimintaa on yhteensä 15 maassa. Suurten volyymien ansiosta KultaRahaksi voi maksaa erittäin kilpailukykyistä hintaa. Lisätietoa www.kultarahaksi.fi