Valio

Kuluttajatutkimuksen ja –markkinoinnin kehittämistä tuetaan 10 vuoden sopimuksella Valiolta kolme miljoonaa Aalto-yliopistolle

Lehdistötiedote   •   Loka 13, 2010 14:23 EEST

Valio Oy lahjoittaa Aalto-yliopiston säätiölle kolme miljoonaa euroa ja aloittaa yliopiston kanssa ainutlaatuisen yhteistyön suomalaisen markkinointiosaamisen nostamiseksi maailman huipulle. Valiolla on pitkät perinteet yhteistyöstä tiedemaailman kanssa biotekniikan, ravitsemustieteen ja maitoteknologian saroilla. Nyt yhteistyö laajenee markkinoinnin puolelle. Yhteistyösopimus allekirjoitettiin keskiviikkona 13.10.2010.

-  Suomalaisia on moitittu kehnoiksi innovaatioiden kaupallistajiksi. Yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa kehitämme kuluttajan tarpeiden tutkimusta ja markkinoinnin kannattavuuden mittaamista, jotta pystymme tulevaisuudesssa entistä paremmin kohdentamaan tekemistämme oikein, valottaa hanketta Valiossa vetävä johtaja, professori Tiina Mattila-Sandholm.

Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen pitää Aalto-yliopiston kanssa tehtävää yhteistyötä hedelmällisenä sekä Valiolle että Aallolle:

- Valion maitoteknologinen ja bioteknologinen huippuosaaminen on syntynyt tiedemaailman kanssa tehdyn yhteistyön pohjalle. Jo 1900-luvun alkupuolella Valion isännät ymmärsivät tieteen merkityksen ja antoivat laboratorioresurssit silloisen tutkimusjohtajan, sittemmin Suomen ainoan tiedenobelistin Artturi Ilmari Virtasen käyttöön.

- Nykymaailmassa Valio tarvitsee lisää ymmärrystä kuluttajan tarpeista, jotta osaamme kehittää oikeanlaisia tuotteita. Valio on markkinointiviestinnän uranuurtaja Suomessa ja johtava bränditalo, jossa Aallon opiskelijat puolestaan saavat käytännön kokemusta ja harjoitusta osallistumalla todellisiin markkinointiprojekteihin, korostaa toimitusjohtaja Laaksonen.

Käytännön yhteistyötä Markkinoinnin ja johtamisen laitoksen kanssa

Aalto-yliopiston Markkinoinnin ja johtamisen laitoksen professori Henrikki Tikkanensparraa valiolaisia Valion markkinoinnin neuvottelukunnassa.

-  Markkinointiosaamisen kehittämiseksi ei Suomessa aiemmin ole tehty näin syvällistä ja monipuolista yhteistyötä yrityksen ja tiedemaailman kesken. Aallon ja Valion välinen yhteistyösopimus on ainutlaatuinen hanke, jossa muun muassa kehitetään kuluttajatutkimusta, markkinoinnin mittaamista, markkinatutkimusta ja uudenlaista johtajuutta. Käytännössä yhteistyötä toteutetaan seminaareissa, itsenäisissä projekteissa ja tarjoamalla opiskelijoille mahdollisuutta tehdä harjoitustöitä Valiossa, kertoo professori Tikkanen.

Yhteistyö käyntiin pilottiseminaarissa marraskuussa

Aallon ja Valion yhteistyö  alkaa 19.11.2010 pilottiseminaarilla, jossa käsitellään muun muassa kuluttajan arjen tutkimusta, innovatiivisia pakkausratkaisuja sekä uusimpia suuntauksia kuluttaja- ja bränditutkimuksessa.

Lisätietoja: professori Tiina Mattila-Sandholm, Valio Oy, puh. 010 381 3004 ja professori Henrikki Tikkanen, Aalto-yliopisto, puh. 0505734174.