Nokian Renkaat

Kunnon renkaat ja oikea rengaspaine varmistavat turvallisen lomamatkan

Lehdistötiedote   •   Kesä 22, 2011 11:53 EEST

Kun renkaat alkavat olla kuluneet moni autoilija ajattelee, että niillä selviää vielä tämän kesän. Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta etenkin vesiliirron riski kasvaa merkittävästi, kun uransyvyys on alle neljä millimetriä. Kesälomalla autolla ajetaan usein pitkiä taipaleita ja voimakkaat ukkoskuurot ovat hyvinkin tavallisia. Jos kulutuspinnasta on jäljellä alle neljä millimetriä on viisasta hankkia uudet renkaat ennen kesälomamatkaa. Hyvillä renkailla matkanteko on huomattavasti turvallisempaa ja mukavampaa.

Nastattomilla talvirenkailla ajo kesällä on lähes hengenvaarallista.

− Kitkarenkaiden kulutuspinta ja kumisekoitus on suunniteltu talvikeleille. Kesäkelillä kitkarengas on epävakaa ja sen ohjaustuntuma huomattavasti hitaampi kuin kesärenkaan. Myös pito on huomattavasti heikompi ja jarrutusmatka pidempi. Täyteen lastattu auto ja suksiboksi katolla heikentävät ajo-ominaisuuksia vieläkin enemmän, varoittaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Valitse pohjoisen oloihin kehitetyt renkaat

Markkinoilla on runsas kirjo kesärenkaita. Auton käsikirjasta näet, minkä tyyppiset ja kokoiset renkaat autossa on oltava. Turvallisesta matkanteosta nautiskeleva autoilija valitsee erityisesti pohjoisen oloihin kehitetyt kesärenkaat. Tämän tyyppisten renkaiden kumisekoitus takaa turvalliset ajo-ominaisuudet vaihtelevissa lämpötiloissa. Ne myös rullaavat kevyesti, minkä ansiosta sekä polttoaineen kulutus että hiilidioksidipäästöt vähenevät. Renkaiden ajoääni on myös miellyttävän hiljainen Suomen karkeilla asvalttiteillä.

Uusi Nokian Hakka Green on hyvä esimerkki kevyesti rullaavasta, pohjoisen oloihin kehitetystä kesärenkaasta. Markkinoilla oleviin tavallisimpiin rengasmalleihin verrattuna laskee Nokian Hakka Green polttoaineen kulutusta 5-8 prosenttia. Samalla laskevat myös auton hiilidioksidipäästöt.

Jos Suomessa kaikki autoilijat käyttäisivät Nokian Hakka Green -renkaita, säästyisi vuodessa polttoainetta arviolta yli 114 miljoonaa litraa. Säästö vastaa 2 077 täysvaunuperäkuormaa. Hiilidioksidipäästöjä syntyisi noin 296 000 tonnia vähemmän. Polttoaineenkulutus per auto laskisi noin tankillisen, eli 41 litraa vuodessa.

Tarkista ilmanpaine

Renkaiden oikean ilmanpaineen merkitys korostuu, kun auto on lastattu raskaasti. Kun kesälomamatkalle mukaan otettavia tavaroita on paljon, otetaan usein suksiboksi avuksi. Se muuttaa auton painopistettä ja nopeassa väistöliikkeessä auto lähtee helposti heittelehtimään, etenkin jos renkaissa on liian vähän ilmaa.

Saksan autoliitto ADAC on testannut kuinka liian alhainen rengaspaine vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Kun yhden eturenkaan ilmanpaine on 100 kPa (1 bar) suositusta alhaisempi, kasvaa jarrutusmatka märällä tiellä kymmenen metriä. Jos kaikkien renkaiden ilmanpaine on liian alhainen (1 bar), heikkenee sivuttaispito jopa 55 prosenttia. Liian alhainen rengaspaine lisää myös polttoaineen kulutusta ja renkaiden kulumista.

− Ilmanpainesuositus löytyy auton käsikirjasta. Raskaasti lastatun auton renkaat vaativat 10-15 prosenttia enemmän ilmaa. Jos suositeltu paine on 250 kPa (2,5 bar), on ilmanpainetta lisättävä 25-40 kPa (0,25-0,40 bar). Ilmanpaine on aina tarkistettava kylmistä renkaista. Kesälomamatkan jälkeen tulee ilmanpaine laskea normaalille tasolle, Morri muistuttaa.

Nokian Renkaat keskittyy ainoana rengasvalmistajana maailmassa tuotteisiin ja palveluihin, jotka helpottavat ihmisten turvallista liikkumista pohjoisissa olosuhteissa. Innovatiivisia renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin markkinoidaan pääosin alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet. Yhtiö kehittää tuotteitaan tavoitteenaan kestävä turvallisuus ja ympäristöystävällisyys tuotteen koko elinkaaren ajan. Yhtiön liikevaihto vuonna 2010 oli 1 058,1 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 3506. Nokian Renkaiden osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.

www.nokianrenkaat.fi