Kuntarahoitus Oyj

Kuntarahoituksella paras mahdollinen luottoluokitus

Lehdistötiedote   •   Helmi 17, 2011 16:32 EET

Luottoluokittajat Moody’s ja Standard&Poor’s ovat vahvistaneet jälleen kerran Kuntarahoitus Oyj:lle parhaan mahdollisen Aaa/AAA-luottoluokituksen – ainoana luottolaitoksena Suomessa.

Kuntarahoitus hakee 99 prosenttia rahoituksestaan kansainvälisiltä rahamarkkinoilta. Paras luottoluokitus on auttanut Kuntarahoitusta saamaan rahoitusta kaikkina aikoina ja edullisemmin kuin useimmat pankit ja eurooppalaiset valtiot.

Joulukuisessa raportissaan luottoluokittaja Moody’s arvioi näin:

“Kevyen organisaationsa ja kilpailukykyisen hinnoittelunsa ansiosta Kuntarahoitus on pystynyt pitämään vahvan markkinaosuuden kuntien lainamarkkinoilla.  Lisäksi sen nykyistä markkinaosuutta tukee useimpien kilpailijoiden vetäytyminen näiltä markkinoilta vuoden 2008 toisella puoliskolla.”

Moody’s kehuu kuntasektoria

Lisäksi Moody’s kertoo raportissaan, että Suomen kuntasektori on Euroopan vahvimpia. Kuntarahoituksen luottoluokituksen taustalla on myös Kuntien takauskeskuksen takaus. Kuntien takauskeskus takaa kaikki Kuntarahoitus Oyj:n sitoumukset sijoittajille.

S&P arvostaa hyvää riskien hallintaa

Standard&Poor’s kehuu Kuntarahoituksen järkevää riskien hallintaa. Sen joulukuisessa raportissaan kerrotaan muun muassa, että Kuntarahoitus  ei ole koskaan kärsinyt luottotappioista, eikä sijoittajien ole koskaan tarvinnut kääntyä saatavissaan Kuntien takauskeskuksen puoleen.

”Huippuluokan luottoluokitus-ratingit ovat elintärkeitä nykyisessä epävarmassa markkinatilanteessa. Niiden ja pitkäaikaisen sijoittajatyön avulla Kuntarahoitus on pystynyt varmistamaan rahoituksen saatavuuden asiakkaillemme sellaisissakin tilanteissa, joissa ne eivät olisi sitä muualta saaneet”, Kuntarahoituksen toimitusjohtaja Pekka Averio toteaa.

Pankkien ja luottolaitosten vakavaraisuutta laskettaessa Kuntarahoitus Oyj:n velkasitoumukset luetaan Suomessa nollariskiluokkaan.

Kuntarahoitus Oyj on Suomen kuntien, Kuntien eläkevakuutuksen ja Suomen valtion yhdessä omistama erikoistunut luottolaitos Kuntarahoitus tarjoaa markkinaehtoisia rahoituspalveluja kunnille ja kuntayhtymille, näiden määräysvallassa olevilla yhteisöille sekä yleishyödyllisille asuntoyhteisöille.

Yhtiön toiminta-ajatuksena on varmistaa asiakkailleen edulliset rahoituspalvelut, toimia tehokkaasti ja kasvaa kannattavasti.

Luottoluokittajien täydelliset raportit ovat luettavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.kuntarahoitus.fi

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Pekka Averio, Kuntarahoitus Oyj, puh. 09 6803 6211, 0500 406 856
Varatoimitusjohtaja Esa Kallio, puh. 09 6803 6231, 050 337 7953

Kuntarahoitus Oyj on kuntien, Kuntien eläkevakuutuksen ja Suomen valtion omistama rahoituslaitos, joka ymmärtää kuntasektorin erityistarpeet. Yhtiö tarjoaa markkinaehtoisia rahoituspalveluja kunnille ja kuntayhtymille, näiden määräysvallassa olevilla yhteisöille sekä yleishyödyllisille asuntoyhteisöille. Yhtiön varainhankinta, jolla on Kuntien takauskeskuksen takaus, toteutetaan kansainvälisiltä pääomamarkkinoilta ja kotimaisilta sijoittajilta. Kuntarahoituksen pitkäaikaisen varainhankinnan luottoluokitukset ovat korkeimmat mahdolliset: Moody'sin Aaa ja Standard & Poor’sin AAA.