Energiateollisuus

21.6.2011
Julkaisuvapaa heti

Kuntien sähkönkulutus vuonna 2010
Helsinki selvä ykkönen, Tornio nousi seitsemänneksi

Kuntien sähkönkulutustilastossa ei tapahtunut vuonna 2010 vastaavanlaisia muutoksia kuin edellisenä vuonna, jolloin kuntaliitokset nostivat Kouvolan ja Lappeenrannan toiseksi ja kolmanneksi. Kumpikin kaupunki säilytti sijoituksensa viime vuonnakin ja Helsinki oli selvä ykkönen lähes 4700 gigawattitunnin kulutuksellaan, ilmenee Energiateollisuus ry:n (ET) kokoamasta Kunnat sähkönkäytön suuruuden mukaan vuonna 2010 –tilastosta. Merkittävimmän nousun kärkikymmenikköön sijalle seitsemän teki Tornio, jonka sähkönkulutus kasvoi 37 prosenttia – noin 2400 gigawattituntiin. Nousun selittää ennen kaikkea teräsyhtiö Outokumpu Oyj:n tuotannon huomattava kasvu taantumavuodesta 2009.

Ennen Torniota sijoilla 4-6 ovat Jämsä, Rauma ja Oulu. Kymmenen suurimman sähkönkulutuskunnan joukossa vuoden 2010 tilastossa ovat lisäksi Porvoo, Espoo ja Imatra, joka pudotti vuoden 2009 listan yhdeksännen Vantaan yhdenneksitoista.

Asukasluvultaan suurimpien kaupunkien ohella myös isot teollisuuskeskukset ovat perinteisesti hallinneet kuntien sähkönkäytön tilaston alkupäätä. Lähes niissä kaikissa sähkönkulutus lisääntyi viime vuonna teollisuuden elpymisen myötä. Teollisuuden osuus viime vuoden kulutuksesta olikin 49 prosenttia. Se on puolitoista prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2009.

Sottunga kulutti yhden gigawattitunnin

Sähkönkulutuksessa pienin kunta oli viime vuonna Sottunga. Sottungalaiset kuluttivat yhden gigawattitunnin eli miljoona kilowattituntia sähköä. Se tuli pelkästään asumisesta ja maataloudesta. Sottungan edellä olivat Kökar, Kumlinge, Lumparland ja Brändö.

Tilastoon on laskettu kuntien alueella tapahtunut asumisen ja maatalouden, teollisuuden sekä palvelujen ja rakentamisen sähkönkulutus vuonna 2010. Energiateollisuus ry julkisti kaikkien kuntien sähkönkulutukset nyt neljännen kerran, ensimmäinen nykymuotoisena julkistettu tilasto kuntien sähkönkulutuksesta koskee vuotta 2007.

Energiateollisuuden kokoama tilasto Kunnat sähkönkäytön suuruuden mukaan vuonna 2010 löytyy sivulta http://www.energia.fi/fi/tilastot/sahkotilasto/kaytto/kunnatsahkonkaytonsuuruudenmukaan.

Lisätiedot:
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Eeva Kalli, (09) 5305 2103, 044 355 4400