Santander Consumer Finance Oy

Kysely: Hammaslääkärissä käydään yhä useammin lainarahalla

Lehdistötiedote   •   Joulu 28, 2012 15:17 EET

Osa suomalaisista rahoittaa hammaslääkäri- tai muita lääkärikäyntejään kulutusluotolla. Eniten ulkopuolista rahoitusta terveytensä hoitamiseen tarvitsevat nuoret perheet ja eläkeläiset.

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät ulkopuolista rahoitusta, esimerkiksi kulutusluottoja, muun muassa hammashoitoon tai muuhun lääkinnälliseen hoitoon. Viimeisen kolmen vuoden aikana 5 prosenttia suomalaista on hoitanut terveyttään lainarahalla. Luku on pienessä kasvussa, sillä viime vuonna tehdyssä kyselyssä 3 prosenttia kertoi käyttäneensä ulkopuolista rahoitusta hammashoitoon.

- Kyselyssä korostuivat etenkin nuoret perheet, joista 9 prosenttia käyttää ulkopuolista rahoitusta terveytensä hoitamiseen. Myös eläkeläisillä oli keskimääräistä korkeammat luvut, 7 prosenttia. Molemmat luvut ovat nousseet viime vuodesta, kertoo toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi Santanderista.

Suomalaiset uskovat tarvitsevansa ulkopuolista rahoitusta myös tulevaisuudessa. Peräti 17 prosenttia vastaajista eli noin joka viides voisi ajatella ottavansa kulutusluottoa hammashoitoon tai muuhun lääkinnälliseen hoitoon.

- Yllättävää oli, että tämä luku on yli kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna. Hyvin monenlaiset ihmiset voisivat ajatella rahoittavansa terveydenhoitoaan lainarahalla, mutta vastauksissa painottuivat erityisesti Etelä-Suomi ja pääkaupunkiseutu sekä jälleen nuoret perheet.

Kysyntää isommille summille

Viime vuodesta nousseet lukemat eivät tulleet Pättiniemelle yllätyksenä, sillä positiivinen suhtautuminen kulutusluottoihin on koko ajan nousussa. Kyselyn mukaan 26 prosenttia niistä ihmisistä, jotka käyttävät ulkopuolista rahoitusta terveytensä hoitamiseen, suhtautuvat kulutusluottoihin vähintäänkin jokseenkin positiivisesti.

- Tämä on aika uusi ilmiö Suomessa, ja uskoisin, että se on myös tuleva trendi. Jos kulutusluottoihin suhtaudutaan myönteisesti, hammashoito tai muu terveydellinen hoito on usein se, mihin rahoja halutaan käyttää, Pättiniemi sanoo.

Myönteisen suhtautumisen lisäksi kulutusluottojen ottamisessa on kyse myös tarpeesta. Kysyntää on selkeästi myös isommille lainoille. Kyselyyn vastanneista 15 prosentilla on tällä hetkellä 3000–10000 euroa kulutusluottoa.

- Esimerkiksi pelkkä hammasimplantti voi maksaa 1500 euroa. Jos rahan kanssa on tiukkaa, terveyden hoitamiseen voidaan käyttää myös kulutusluottoa. Tällä hetkellä taloudellinen tilanne aiheuttaa sen, että monet ovat ulkopuolisen rahoituksen tarpeessa.

Kysely toteutettiin web-kyselynä marraskuun aikana ja siihen vastasi yhteensä 1008 18–74-vuotiasta suomalaista. Sekä lähtöotos että lopullinen vastaajajoukko painotettiin väestöä edustavaksi. Kokonaistuloksissa keskimääräinen luottamusväli on ±2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa. Kyselyn toteutti YouGov Finland Santanderin toimeksiannosta.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi
Santander Consumer Finance Oy
www.santanderconsumer.fi

Santander Consumer Finance Oy on suomalainen rahoitusyhtiö, joka on erikoistunut autokaupan ja vapaa-ajan ajoneuvojen rahoitukseen. Muita Santanderin tuotteita Suomen markkinoilla ovat vakuudeton Santander Laina ja Visa Classic -luottokortti.