Panimoliitto

Kysely: Puolet suomalaisista haluaa nelosoluen ruokakauppoihin

Lehdistötiedote   •   Helmi 27, 2013 09:44 EET

Tuoreen kyselyn mukaan lähes puolet suomalaisista kannattaa nelosoluen myynnin siirtämistä Alkosta ruokakauppoihin. Yleisen käsityksen vastaisesti oluen juojat eivät kuitenkaan usko oman kulutuksensa kasvavan, vaan olutta juotaisiin entiseen malliin.

Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti paljon keskustelua herättäneeseen nelosoluen myyntiin ruokakaupoissa. Panimoliiton ja Päivittäistavarakaupan teettämän kyselyn mukaan lähes puolet, 46 prosenttia, suomalaisista haluaa nelosoluen ruokakaupan hyllyille. Kyselyyn vastanneista 39 prosenttia puolestaan vastustaa myynnin vapauttamista, 15 prosenttia ei osannut määritellä kantaansa asiaan.

Miehistä lähes 60 prosenttia on myynnin vapauttamisen kannalla, kun naisista vain joka kolmas haluaa vahvempaa olutta ruokakauppoihin. Alle 35-vuotiaista yli puolet toivoo nelosolutta ruokakaupan hyllyille. Alle 50 000 asukkaan kunnissa nelosolutta kaivataan ruokakauppoihin selvästi enemmän kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, jossa Alkolla on tiheä myymäläverkosto.

Oluen kulutus pysyisi ennallaan

Mahdollisuus ostaa nelosolutta ruokakaupoista ei kyselyn mukaan vaikuttaisi oluen juojien juomisintoon. Valtaosa oluen juovista kuluttajista, 93 prosenttia, uskoo myynnin vapauttamisesta huolimatta oman oluen kulutuksensa säilyvän ennallaan. Sen sijaan suomalaiset uskovat muiden lisäävän oluen juomista. Kyselyyn vastanneista 40 prosenttia katsoo, että oluen kulutus yleisesti kasvaisi, jos nelosolutta olisi kaupoista saatavilla.

– Tuloksissa on mielenkiintoinen ristiriita. On syntynyt mielikuva siitä, että nelosoluen tulo ruokakauppoihin lisäisi muiden oluen kulutusta, vaikka omaan juomiseen myynnin vapauttamisen ei uskota vaikuttavan, ihmettelee Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Suurin osa ostaisi jatkossakin keskiolutta

Vaikka nelosolutta olisi saatavilla kaupan hyllyllä, se ei automaattisesti tarkoittaisi sitä, että keskioluen sijaan tartuttaisiin vahvempaan vaihtoehtoon. Kysely paljastaa, että yli puolet oluen juojista, 56 prosenttia, ostaisi ruokakaupasta silti mieluummin keskiolutta. Joka neljäs olutta nauttiva hyödyntäisi uutta mahdollisuutta ja nappaisi ostoskoriin vahvemman oluen.

– Ravintoloissakin on tarjolla kolmosolutta ja A-olutta, ja kolmosoluen myynti on selvästi suurempaa. Suunta on selvästi se, että suomalaiset eivät juokse vain prosenttien perässä, vaan aidosti halutaan esimerkiksi tietynlaiseen ruokaan tai käyttötilanteeseen sopivaa olutta. Meidän tehtävämme päivittäistavarakaupassa on tarjota kuluttajalle näitä vaihtoehtoja, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Myös Panimoliitto toivoo, että olutta olisi mahdollista nauttia muun Euroopan tapaan tiiviimmin osana ruokakulttuuria.

– Päivittäistavarakaupan rajaa nostamalla saisimme erikoisoluet laajemmin kuluttajien saataville, ja ruoan ja oluen yhdistäminen olisi kuluttajille entistä helpompaa ja se edistäisi kohtuukäyttöä, Ussa sanoo.

Lisätietoja:

Elina Ussa
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
S-posti: elina.ussa@panimoliitto.fi

Kari Luoto
Päivittäistavarakauppa ry
S-Posti: kari.luoto@pty.fi

Tutkimuksen on toteuttanut YouGov Finland Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n ja Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta. Tiedot kerättiin web-kyselynä 8.–11.2.2013 YouGov Groupin kuluttajapaneelissa. Tutkimukseen vastasi 1004 suomalaista. Sekä lähtöotos että lopullinen vastaajajoukko painotettiin väestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja kotipaikan mukaan. Tutkimuksen virhemarginaali on +/- 2,8 %.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.