Roche Oy

Laaja tutkimus tukee aggressiivisen rintasyövän hoitokäytäntöä

Lehdistötiedote   •   Loka 05, 2012 09:05 EEST

Lopulliset HERA-tutkimuksen tulokset vahvistivat 1 vuoden Herceptin-hoidon tehoavan HER2-positiivista varhaisen vaiheen rintasyöpää sairastavilla potilailla.

Vaiheen III HERA -tutkimuksen lopulliset tulokset vahvistavat, että yhden vuoden Herceptin-hoito (trastutsumabi) säilyy edelleen varhaisen vaiheen HER2-positiivisen rintasyövän kansainvälisenä hoitosuosituksena.

Herceptin rintasyövän hoidossa

Herceptin on muuttanut monen HER2-positiiviseen varhaisen vaiheen rintasyöpään sairastuneen ihmisen elämää lisäämällä paranemisen mahdollisuuksia.

”Tutkimuksen tulokset tukevat nykyistä hoitokäytäntöä, jonka mukaan vuoden Herceptin-hoitoa suositellaan ja se on hyväksytty varhaisen vaiheen HER2-positiivisen rintasyövän hoidoksi. HERA on yksi suurimmista ja pisimpään jatkuneista rintasyöpätutkimuksista ja osoittaa sitoutumisemme potilaisiin, jotka sairastavat tätä aggressiivista tautia”, lääketieteen tohtori, ylilääkäri ja Rochen tuotekehityksestä vastaava johtaja Hal Barron sanoo.

”On tärkeää, että kliiniset tutkimuksemme auttavat meitä ymmärtämään kuinka kauan potilaat tarvitsevat
tiettyä hoitoa. Nämä tulokset antavat meille sekä todisteet että varmuuden siitä, että varhaisen vaiheen HER2-positiivista rintasyöpää sairastaville potilaille ei ole välttämätöntä antaa Herceptin-hoitoa vuotta pidempään”, Breast International Groupin puheenjohtaja Martine Piccart toteaa.
Kahdeksan vuoden seurannan hyvät tulokset

Ranskan kansallisen syöpäinstituutin rahoittaman, itsenäisesti suoritetun PHARE-tutkimuksen tulokset on myös julkistettu.

PHARE-tutkimuksen tarkoituksena oli osoittaa yhdenvertaisuus kuuden kuukauden Herceptin-hoidon ja vuoden Herceptin hoidon välillä varhaisen vaiheen HER2-positiivista rintasyöpää sairastavien hoidossa. Nämäkin tulokset vahvistivat yhden vuoden Herceptin-hoidon tehon.
HERA-tutkimuksen lopulliset tulokset kertovat myös, että kahdeksan vuoden keskimääräisen seuranta-ajan jälkeen vuoden Herceptin-hoitoa saaneiden naisten tautivapaa elinaika ja kokonaiselinaika pitenivät ja pysyivät tilastollisesti merkitsevinä.

Pitkäkestoinen ja kansainvälinen HERA-tutkimus

HERA-tutkimus on vaiheen III, kansainvälinen monikeskustutkimus, jonka on suorittanut Breast International Group. BIG on voittoa tavoittelematon organisaatio, joka edistää maailmanlaajuisesti akateemista rintasyöpätutkimusta.

Tutkimukseen osallistui 5102 naista, jotka satunnaistettiin seurantaryhmään, vuoden tai kahden vuoden Herceptin-hoitoihin. Naiset olivat 39 eri maasta ja heillä oli diagnosoitu varhaisen vaiheen HER2-positiivinen rintasyöpä. Kaikki naiset olivat saaneet kemoterapiaa ja tarvittaessa sädehoitoa ennen tai jälkeen rintasyöpäleikkauksen.

Lokakuu on kansainvälinen rintasyöpätietoisuuden edistämiskuukausi

Rintasyöpä on maailmanlaajuisesti naisten yleisin syöpä. Joka vuosi siihen sairastuu noin 1,4 miljoonaa naista, Suomessa noin 4500. Rintasyöpähoidon ennuste on parantunut aikaisemman syövän toteamisen ja tutkimuksen ja hoitomenetelmien kehittymisen ansiosta.

HER2-positiivinen rintasyöpä tunnetaan erittäin aggressiivisena tautimuotona. Rintasyöpäpotilaista noin 15–20 prosentilla on HER2-tekijä syöpäkasvaimessaan.

Lehdistötiedusteluihin vastaa:
Lääketieteellinen johtaja Klaus Tamminen, Roche Oy, puhelin: +358 10 554 5609 / klaus.tamminen@roche.com

RCH 20/10/12

Roche

Roche on maailman johtava tutkimukseen keskittyvä terveydenhuoltoalan konserni lääketeollisuuden ja diagnostiikan alalla. Rochen pääkonttori sijaitsee Baselissa, Sveitsissä. Roche on maailman suurin bioteknologia-alan yritys, joka valmistaa lääkkeitä syöpätautien, virologian, tulehdussairauksien sekä aineenvaihdunta- ja keskushermostosairauksien hoitoon.

Roche on myös maailman johtava yritys in-vitro ja syöpädiagnostiikan alalla sekä edelläkävijä diabeteksen diagnosoinnissa. Rochen yksilöityyn terveydenhuolto-ohjelmaan kuuluvat lääkkeet ja diagnostiikkatyökalut tarjoavat todellisia parannuksia terveyden edistämiseen, potilaiden elämänlaadun parantamiseen ja odotettavissa olevaan elinaikaan.