Biltema Suomi Oy

Lähiruokaa luonnosta – säilö oikein sienet ja riista

Lehdistötiedote   •   Syys 03, 2014 11:20 EEST

Sienestys ja metsästys ovat osa suomalaista eräperinnettä tuoden monille perheille merkittävän lisän ruokapöytään. Syyskuussa metsästetään metsäkanalintuja ja hirvieläimiä. Mättäillä noutajiaan odottavat myös herkulliset tatit, kantarellit ja suppilovahverot. Hyvä vaihtoehto luonnonantimien säilömiseen on pakastaminen laadukkaissa pakastepusseissa ja -rasioissa.

Metsästysporukat saavat saaliistaan vuosittain noin kymmenen miljoonaa kiloa puhdasta riistanlihaa. Myös kerättyjen sienien määrä on useita miljoonia kiloja.

– Usein metsäretken jälkeen saalista riittää säilöttäväksi myös myöhempää käyttöä varten. Pakastaminen on hyvä tapa varastoida sienet ja riistanliha, kunhan tekniikka ja välineet ovat kunnossa, Jarkko Salmi Biltemasta kertoo.

Sienien pakastaminen: Lähes kaikki ruokasienet sopivat pakastettavaksi. Paista perattuja ja paloiteltuja sieniä keskilämpöiseksi kuumennetulla pannulla, kunnes suurin osa nesteestä on haihtunut. Älä turhaan lisää rasvaa, sillä se lyhentää sienten säilyvyyttä. Anna sienten jäähtyä ja pakkaa ne kertakäyttöannoksina puhtaisiin pakastepusseihin tai -rasioihin. Kirjoita merkintäkynällä pakkaukseen sienilaji ja päivämäärä.

Riistan pakastaminen: Siisti lihapalat ylimääräisestä rasvasta ja annostele ne valmiiksi loppukäyttöä varten. Kääri liha ensin tiukasti pakastepussiin. Parhaan laadun takaamiseksi varmista, että pussi on mahdollisimman ilmatiivis. Voit tämän jälkeen asettaa lihan vielä kosteustiiviiseen pakasterasiaan. Muista nimetä ja päivätä jokainen pakkaus.

Välineillä on väliä, tuotetiedot:

Pakastepussit, erittäin kestävää LD-polyeteeniä:
2 l, 4 rullaa, 160 kpl, 3,49 € 85-9007
3 l, 4 rullaa, 120 kpl, 3,49 € 85-9008
5 l, 4 rullaa, 100 kpl, 3,49 € 85-9009
Pakasteiden merkintäkynä, tarttuu folioon, muoviin ja pinnoitettuun paperiin, 1,19 € 85-0009
Pakastus- ja mikrorasiat, 3:n sarja, kestävät lämpötilaa -20-+100, tilavuus: 0,95 l, 1,5 l ja 2,5 l, 2,29 € 85-695
Sienikori, taittuvat kädensijat ja irrotettava vuorikangas, mitat:
38 x 25 x 16 cm, 9,99 € 50-601
Sieniveitsi, puukahvalla varustettu taitettava veitsi, harja, pinsetit ja ketju, pituus kokoontaitettuna: 115 mm, 5,49 € 37-166

Lisätietoja:

Tavaratalopäällikkö Jarkko Salmi