SMARTO Group

Langattomat dataloggerit hajautettuun mittaukseen ja monitorointiin

Lehdistötiedote   •   Marras 15, 2010 15:04 EET

Newsteon tiedonkeruuratkaisut koostuvat seuraavista komponenteista:

1. DATALOGGERIT

Dataloggerit sijoitetaan paikkoihin, joiden esimerkiksi lämpötilaa ja kosteutta halutaan mitata ja monitoroida. Dataloggerit ovat itsenäisiä yksiköitä, jotka lähettävät mittaustulokset ohjaus-PC:lle käyttäen vapaata ja veloituksetonta RF-ISM (868MHz) radiokanavataajuutta. Standardikokoonpanossa dataloggereissa on 1/4- tai 1/2 -aallonpituuden antennit, joiden ansiosta radioaallot läpäisevät max. 5 betoniseinää (lisäksi on saatavilla toistimia/vahvistimia, antennikaapeleita ja lisäantenneja kuuluvuuden parantamiseksi).

Dataloggerit lähettävät mittaustulokset haluttaessa reaaliajassa ohjaus-PC:lle, jossa on USB-porttiin kytkettävä vastaanotin-adapteri (RF-to-USB key). Mikäli yhteyttä ei ole ohjaus-PC:lle, dataloggeri tallettaa mittaustulokset muistiinsa (32.256 - 32.768 mittaustulosta mittausaika-tietoineen); kun yhteys ohjaus-PC:lle on muodostettu uudestaan, lähettää dataloggeri mittaustulokset automaattisesti ohjaus-PC:lle.

Dataloggereissa on Lithium-akut (vaihdettavia), joiden toiminta-ajat ovat esimerkiksi seuraavat:

• LOG25: 2 vuotta, kun mittaus tehdään joka 15. minuuutti
  • LGR32: 3 vuotta, kun mittaus tehdään joka 10. minuutti

Tiettyihin malleihin saatavissa myös verkkovirta-liitäntä. Lisäksi saatavilla myös ATEX-, IP54-, IP65- ja IP-68-luokiteltuja dataloggereita.

2. RF-TO-USB AVAIN

RF-to-USB -avain kytketään ohjaus-PC:n USB-porttiin, ja se kerää radioteitse mittaustuloksia dataloggereilta (max. 500 dataloggeria). Maksimi etäisyys dataloggereille ilman vahvistimia/toistimia on 1 km. RF-to-USB -avain toimii myös lisenssi-avaimena ohjelmistolle. Mittaustulokset voidaan myös kerätä PLC:lle tai sulautetulle PC:lle (RF-to-MODBBUS -avain), jonka jälkeen niitä voidaan keskitetysti hyödyntää verkon yli; tätä käytetään esimerkiksi, kun kyseessä esim. kerrostalon eri kerrosten lämpötilojen ja kosteuden mittaus, ja mittaustulokset halutaan kerätä yhteen paikkaan keskitetysti.

Saatavilla myös RF-TO-PLC -avain, jolla dataloggereita voidaan hallinnoida suoraan ohjelmoitavalta logiikalta. Ohjaus-PC voidaan myös korvata GSM/GPRS Collectorilla, jolloin mittaustulokset siirretään keskitetysti mobiiliverkon kautta keskuspaikkaan.

3. RF MONITOR -OHJELMISTO

RF MONITOR -ohjelmiston avulla kerätään ja näytetään mittaustulokset. Ohjelmiston ominaisuuksia ovat mm:

• dataloggereiden asetusten määrittely: mittaus-frekvenssit, minimi- ja maksimiarvot, dataloggerin tunnistetietojen syöttö
  • dataloggereiden monitorointi: mittaustulosten näyttö, akkujen tilojen näyttö, interaktiivisten karttojen luonti (esim. pohjapiirros, jossa näkyvät dataloggerit mittaustuloksineen)
  • hälytykset: visuaaliset ja auditoidut hälytykset, mikäli raja-arvot ylitetään; reaaliaikaiset hälytykset emaililla
  • kalibrointi: dataloggereiden kalibrointi
  • tietokanta: paikallinen (Premium-versio) tai etätietokanta (Gold-versio, myös monikäyttäjä-tuki), mittaustietojen sorttaus ja graafisten näyttöjen luonti, mittaustulosten siirto CSV/PDF-tiedostoon
  • asennustyöväline: dataloggereiden kuuluvuusindikaattori, kanavakuuntelu

SMARTO Group on Jorvas Hitech Centerissä toimiva teknisten tuotteiden maahantuoja, joka toimittaa tuotteitaan Euroopan Unionin alueella. Tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä tilaukset suoraan myös verkkokaupoistamme: www.smartoshop.com ja www.smartofiber.com. Yhteystiedot: SMARTO Group, Jorvas Hitech Center, 02420 JORVAS. Sähköposti: sales(at)smartogroup.com