Syöpäjärjestöt

Lauantaina on maailman tupakaton päivä

Lehdistötiedote   •   Touko 30, 2014 13:15 EEST

Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan tupakkaveron nostaminen on maailmanlaajuisesti tuloksellisin ja kustannustehokkain tapa vähentää tupakointia.  Tupakkavero on tänä vuonna tupakattoman päivän teema.

Tupakointi on suurin yksittäinen terveysriski. Eurooppalaiset syöpäjärjestöt toivovat, että uudet MEPit ja muut päättäjät tukevat syövän ehkäisyä muun muassa tupakkalainsäädäntöä kehittämällä.

Juuri ilmestyneen Suomen syöpäsuunnitelman kantavana ajatuksena on se, että tarttumattomilla sairauksilla on useita yhteisiä riskitekijöitä, joihin tulisi vaikuttaa yhteistyössä. Syövän lisäksi tarttumattomien sairauksien ryhmään kuuluvat sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes ja krooniset keuhkosairaudet. Tupakoinnin vähentämisen avulla pystytään pienentämään merkittävästi sairastumisriskiä muihinkin tarttumattomiin sairauksiin kuin syöpään.

Syöpäriskiä voi vähentää myös omilla elintapavalinnoilla. Savuttomuus, painonhallinto, liikunta, terveellinen ravinto, maltillinen alkoholinkäyttö ja liiallisen UV-säteilyn välttäminen ovat mukana myös syövän torjuntaan liittyvissä EU:n suosituksissa (European Code Against Cancer).

Huomenna päättyvällä Euroopan syöpäviikolla eurooppalaiset syöpäjärjestöt ovat muistuttaneet uusia Euroopan parlamentin jäseniä, että yksi viidestä kuolemantapauksesta Euroopassa johtuu syövästä. Vuosittain yli 3 miljoonaa eurooppalaista sairastuu ja 1,7 miljoonaa kuolee syöpään. Tutkimusten mukaan vähintään kolmannes syövistä olisi ehkäistävissä.

Maailman tupakatonta päivää vietetään vuosittain toukokuun viimeisenä päivänä.