Editor Helsinki Oy

Lean lisää suomalaisten yritysten kannattavuutta ja kilpailukykyä

Lehdistötiedote   •   Loka 25, 2012 11:27 EEST

Lean5 Europe Oy:n näkemyksen mukaan kaikki suomalaiset yritykset, toimialat, prosessit ja tuotantolaitokset voivat hyötyä Lean-ajattelumallista. Kilpailukyky paranee kun vähennetään turhaa tekemistä. Näin ei tarvitse juosta nopeammin kun voi kävellä lyhyemmän matkan.

Salolainen Lean5 Europe Oy on keskittynyt yritysten tuottavuuden parantamiseen hukkia ja kustannuksia karsimalla. Yhtiön avainhenkilöt ovat pitkien työuriensa aikana koeponnistaneet ja todenneet Leanin avulla tehtyjen toimenpiteiden vaikutukset yritysten kannattavuuteen ja kilpailukykyyn.

– Lean tarjoaa avaimet suomalaisen työn kilpailukyvyn parantamiseen niin kotimaisilla kuin globaaleillakin markkinoilla, Lean5 Europe Oy:n toimitusjohtaja Matti Torkkeli toteaa.

– Parempi tuottavuus luo kannattavuutta ja kannattavuus kilpailukykyä. Mikäli suomalaiset yritykset aikovat menestyä tiukkenevassa taloudellisessa tilanteessa, on näihin asioihin kiinnitettävä entistä enemmän huomiota, hallituksen puheenjohtaja Jari Kaarima lisää.

Lean on matka

Lean-ajattelumallin perimmäisenä tarkoituksena on vähentää tuhlausta. Tuhlausta on mikä tahansa toimenpide tai työvaihe joka kuluttaa yrityksen resursseja, mutta ei lisää arvoa asiakkaan näkökulmasta.

– Lean tähtää siihen, että oikea määrä oikeita asioita saadaan oikeaan aikaan ja paikkaan. Kutsumme tätä Lean-matkaksi, jonka päämääränä on jatkuvan kehittymisen kulttuuri, joka vähentää samalla muutoksen dramaattisuutta organisaatiossa, projektijohtaja Teemu Elomaa tiivistää. Olennaista Lean5:n toimintatavassa onkin vahva käytännönläheisyys, asioiden pitäminen yksinkertaisina ja työn tekeminen yhdessä organisaation henkilöstön kanssa.

– Matka alkaa luonnollisesti johdon sitouttamisella, mutta aivan olennainen osa onnistumista on työntekijöiden osallistuminen, sillä se hälventää muutosvastarintaa ja saa aikaan aina paremman lopputuloksen, jonka takana ihmiset ja organisaatio ovat.

Ei juosten, vaan kävellen

Ajallinen näkökulma on Leanissa hyvin keskeinen. – Vähennämme jokapäiväisestä tekemisestä ajallista toimintaa, joka ei kuulu yrityksen arvontuotantoketjuun. Näin voimme lyhentää prosessin tilauksesta tuloihin kuluvaa aikaa, eli kokonaisläpimenoaikaa, Torkkeli tiivistää.

– Meidän tehtävämme onkin ymmärtää, mikä yrityksen toiminnassa on olennaista, olipa kyse valmistavasta teollisuudesta tai palveluliiketoiminnasta. Kaikista prosesseista löytyy toimintaa, joka ei tuota arvoa asiakkaalle tai kyseiselle yritykselle. Kun sitä saadaan jatkuvasti vähennettyä, ei tarvitse enää juosta, sillä kävelyvauhti riittää vallan mainiosti, Kaarima lisää.

www.lean5.fi

Editori Helsinki Oy -yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Vastaava tuottaja Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi