AC-Sanafor

Ledivalaistuksella turvaa liikenteeseen Kirjalansalmen sillan valaistusteho kaksinkertaistettiin

Lehdistötiedote   •   Syys 02, 2010 15:10 EEST

Kirjalansalmen silta Paraisilla on ollut haastava valaistuskohde vaihtelevien sääolosuhteiden ja raskaan liikenteen aiheuttaman tärinän takia. Tehokkaaseen ledivalaistukseen siirtyminen vei liikenteen turvallisuuden uudelle tasolle.

Monet markkinoilla olevat ledivalaisimet soveltuvat korostusvalaistukseen. Sen sijaan ajoradan valaistuksessa toimivia sovelluksia löytyy huomattavasti vähemmän.

Philipsin CitySoul -tuoteperhe sopii myös haastaviin ajoradan olosuhteisiin – kuten Kirjalansalmen sillalle, jossa ajaa jopa toista sataa raskasta ajoneuvoa päivittäin. Lamppujen täytyy kestää jatkuvaa raskaan liikenteen aiheuttamaa tärinää. Meren äärellä myös lämpötilat voivat vaihdella nopeasti ja sääolosuhteet ovat arvaamattomat. Lisäksi silta saattaa huojua jopa 40 senttimetriä.

– Tällainen yhdistelmä on korkealuokkaisellekin valaistukselle vaikea, valaistussuunnittelija Juha Nurminen Sähkösuunto Oy:stä kuvailee olosuhteita.

Tehokasta valoa ympäristöystävällisesti

Ledivalaistuksessa on monia etuja perinteiseen valaistukseen nähden. Lediratkaisut ovat kestävyydessään energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä. Valaistuksen teho on omaa luokkaansa, mikä parantaa liikenneturvallisuutta. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen sähkövastaava Markku Ijäs painottaakin kunnollisen valaistuksen merkitystä liikenteen turvallisuudelle.

– Mereltä nousevat nopeat lämpötilamuutokset muuttavat hetkessä tiepinnan olosuhteita, joten autoilijan täytyy nähdä hyvin. Uudella valaistusratkaisulla Kirjalansalmen sillan valaistuksen teho saatiin kaksinkertaistettua entiseen nähden. Teho on nyt vastaava kuin maantieosuudella ennen siltaa.

Aikaisemmin sillan valaisimien lamput myös rikkoontuivat herkästi. Erityisesti siltakannessa kiinni olevat vaijereiden korostusvalonheittimet olivat vikaantumisherkkiä.

– Ratkaisuksi löytyi Philipsin eW Graze Powercode -korostusvalonheittimet, joiden etuna on hyvin kapea valokeila. Näiden avulla korkeallakin sijaitsevat vaijerit saatiin valaistua kokonaisuudessaan, Ijäs kertoo. Huolto on nyt kohtuullisen vaivatonta ja riittävän harvasyklistä.

Valaistussaneerauksella liikenteen turvallisuutta pystytään kohentamaan näkyvästi, mistä Kirjalansalmen silta on erinomainen esimerkki.

Lisätietoja:

Jaana Haapamäki, Marcom Manager, Philips Lightning, mailto:jaana.haapamaki@philips.com, 040 551 3085

Kuvia ja tuotetietoja:

Leena-Mari Tanskanen, Viestintätoimisto AC-Sanafor Oy, mailto:leena-mari.tanskanen@acsanafor.fi, 050 547 1227