Toyota Auto Finland Oy

Lexus ja Toyota Merkkien Merkki -tutkimuksen kärjessä myös vuonna 2014

Lehdistötiedote   •   Syys 10, 2014 16:47 EEST

Tuulilasin vuosittainen Merkkien Merkki -tutkimus selvittää, millä automerkillä on tyytyväisimmät asiakkaat Suomessa. Tutkimus on suurin maassamme toteutettava automerkkien tyytyväisyyttä mittaava kuluttajatutkimus. Lähes 9 000 autoilijaa kertoi tutkimuksessa autostaan ja saamistaan palveluista.

Tutkimuksen viisi eri osa-aluetta ovat auto, palvelun laatu ja verkoston kattavuus, myyntipalvelut, sitoutuminen merkkiin sekä huoltopalvelut. Kokonaistuloksen kärkikaksikon muodostivat tänäkin vuonna Lexus ja Toyota.

Toyotalla on Suomen paras huolto- ja myyntipalveluverkosto

Vuoden 2014 tutkimuksessa Toyota sai erityiskiitosta tutkimuksessa palvelun laadusta ja laadukkaimmasta verkostostaan. Tuulilasin mukaan ”Toyotan verkosto on edelleen selkeästi Suomen paras. Palvelupisteitä on paljon, ja sekä huollon että myyntipalveluiden laadun vaihtelu on vähäistä”. Tulos on omaa luokkaansa, ”kun otetaan huomioon merkin erittäin laaja mallisto, hyvin tiheä myynti- ja huoltoverkosto sekä myytyjen autojen määrä.”

Tutkimusaineisto kerättiin helmi-maaliskuussa. Tyytyväisyysmittauksen vastaajina ovat autoilijat, joiden auto on korkeintaan seitsemän vuotta vanha. Uutta autoa ostaessaan he ovat aina hankkineet autonsa merkin valtuutetuilta jälleenmyyjiltä. Myös käytetyistä autoista suurin osa on hankittu merkin verkostosta. Jokainen vastaaja arvioi omaa merkkiään. Kokonaisuudessaan tutkimuksessa oli yhteensä 33 automerkkiä. Tutkimuksen toteutti Tuulilasi-lehden toimeksiannosta ShopIn Research Oy.

Vuoden 2014 Merkkien Merkki -tutkimus löytyy kokonaisuudessaan Tuulilasin numerosta 9/2014. Tiivistelmä tutkimuksesta löytyy täältä.

Merkkien Merkki 2014 tulokset

Merkki ja sen saamat pisteet

Lexus803
Toyota780