NCC-yhtiöt

Libeskindin visiotyö Tampereen Kansi ja Keskusareena -hankkeesta on valmis

Lehdistötiedote   •   Marras 03, 2010 06:36 EET

Tampereen Kansi ja Keskusareena -hankkeen suunnittelu on edennyt kaavaluonnosvaiheeseen. Mukaan kutsutun yhdysvaltalaisen arkkitehtitoimisto Studio Daniel Libeskindin visiosuunnitelma on valmistunut.

Tampereen uusi kaupunginosa rakentuu junaradan päälle. Daniel Libeskindin rohkea visiosuunnitelma luo ainutlaatuisen ympäristön. Se kytkee uuden kaupunginosan ympäröivään keskustaan luontevasti ja yhdistää samalla raiteiden jakamat kaupunginosat. Suunnitelma on erittäin vaikuttava sekä katutasossa liikkuvan että kauempaa katsovan näkökulmasta. Alueen sisällä liikutaan tunnelmiltaan viihtyisissä ja vaihtelevissa kaupunkitiloissa.
Radan päälle muodostuu toimisto-, liike-, hotelli- ja asuinneliöitä runsaat 60.000 m2. Näiden lisäksi suunnitelma sisältää Keskusareenan toiminnot. Keskusareenan kokonaislaajuus on hieman alle 50.000 m2.
- Yhteistyö Libeskindin kanssa on ollut sujuvaa. Suunnitelma on huikea, sanoo NCC Property Developmentin Tampereen yksikön johtaja Tero Estovirta.

Myös Tampereen Keskusareenan toimitusjohtaja Rikard Bjurström on tyytyväinen näkemäänsä.
- Daniel Libeskind on luonut visionäärin varmuudella kokonaisuuden, jonka yleisöä kiinnostavassa ytimessä on kaikille tamperelaisille ja suomalaisille rakennettava urheilun ja kulttuurin areena. Kaikki edellytykset yhteisten tapahtumien toteuttamiselle ovat nyt käden ulottuvilla.

Kaavoitusprosessi etenee

- Nyt julkistetut upeat suunnitelmat puhuvat puolestaan mikä hankkeen merkitys Tampereen kaupungille ja keskustan kehittämiselle on. Kaavoitusprosessi etenee suunnitellusti ja neuvottelut valtion kanssa alueiden omistuksesta ovat edenneet hyvin. Meillä on aluetta hallinnoivan liikenneviraston kanssa yhteisymmärrys alueen toteutuksen mahdollistavien sopimusten tekemisestä, toteaa hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja, johtaja Juha Yli-Rajala Tampereen kaupungilta.

Alueen asemakaavaluonnos valmisteluaineistoineen on nähtävillä 4.-25.11.2010 Tampereen Kaupungin palvelupiste Frenckellissä sekä kaupungin verkkosivuilla http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8366 .

Kaavamuutokseen liittyvä yleisötilaisuus pidetään 9.11.2010 klo 18.00 Tampereen yliopiston Linna-rakennuksen auditoriossa, Kalevantie 5. Tavoitteena on viedä asemakaavaehdotus yhdyskuntalautakunnan käsittelyyn helmikuussa 2011 ja kaupunginhallituksen ja -valtuuston käsittelyyn kevään 2011 aikana.