Saarioinen Oy

Liharaaka-aine Saarioisilla

Lehdistötiedote   •   Helmi 21, 2013 12:15 EET

Euroopassa nousi viime viikolla kohu, kun ruotsalaisen Finduksen naudanlihalasagnesta löytyi hevosenlihaa.

Tuotteet Findukselle oli valmistanut ranskalaisen Comigel-yhtiön tytäryhtiö Tavola Luxenbourgissa.  Useissa Euroopan maissa on vedetty tuotteita pois markkinoilta tapauksen johdosta. Saarioinen ei ole ostanut eikä osta tällä hetkellä tuotteita Comigel-yhtiöstä tai sen tytäryhtiöstä. Saarioisten valikoimissa on yksi naudanlihaa sisältävä tuontituote, 8089 Karkea jauheliha. Tuote on  valmistettu Brasiliassa.

Saarioisten käyttämästä lihasta 95 % on kotimaista lihaa: nautaa, sikaa ja broileria. Pääosa kotimaisesta lihasta tulee Saarioisten omilta teurastamoilta Jyväskylästä ja Sahalahdesta. Ulkomailta Saarioinen ostaa kalkkunanlihaa ja jonkin verran  sian-,  naudan- ja broilerinlihaa.

Saarioinen tuntee lihantoimittajansa. Kaikissa niissä eurooppalaisissa lihantoimittajayrityksissä, joista lihaa hankitaan,  on käyty paikan päällä. Saarioisten käyttämä ulkomainen liha ostetaan suoraan teurastamoista riittävän lyhyen ja jäljitettävän toimitusketjun varmistamiseksi. Myös välittäjäyritysten toimittaman lihan alkuperä ja teurastamo tiedetään.

Lisätietoja:
Mirja Lonka, johtaja, tuotekehitys ja laatu, Saarioinen Oy, gsm 050-5824125

Saarioinen on kotimainen perheyritys ja yksi Suomen johtavista ruokataloista. Saarioinen toimii hyvän arjen puolesta tarjoamalla maistuvaa valmisruokaa, lihaa, lihavalmisteita ja säilyketuotteita päivän eri ruokailuhetkiin. Saarioinen on markkinajohtaja useilla toimialueillaan.

Saarioisten liikevaihto vuonna 2011 oli 334,5 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli keskimäärin 2 028 henkilöä. Saarioisilla on tehtaita Kangasalla, Valkeakoskella, Huittisissa ja Jyväskylässä sekä pääosin Baltian markkinoille tuotteita tekevä valmisruokatehdas Virossa. www.saarioinen.fi