Editor Helsinki Oy

Liikesuhteet Venäjällä edellyttävät pitkäjänteisyyttä

Lehdistötiedote   •   Huhti 29, 2013 11:03 EEST

Liikesuhteet Venäjällä edellyttävät pitkäjänteisyyttä

Venäjän kulttuurin tuntemus on avain liiketoimintojen käynnistämiseen. Koska Venäjä on kollektiivinen yhteiskunta, henkilösuhteet ja verkostot ovat erittäin tärkeitä. Tämä heijastuu myös businekseen niin, että ennen kuin on tutustuttu henkilökohtaisella tasolla ja sitä kautta saavutettu luottamus, varsinaisiin liikeneuvotteluihin ei ryhdytä.

– Ajatus, että mentäisiin suoraan asiaan, pidettäisiin parin tunnin palaveri ja sitten tultaisiin seuraavalla Allegrolla takaisin kotiin, ei todellakaan toimi Venäjällä, naurahtaa Suomalais-Venäläisen kauppakamariyhdistyksen projektipäällikkö Maria Hartikainen. Liikekumppanien kanssa pitää olla aikaa viettää ainakin iltaa. Eikä se enää edellytä hyvää vodkansietokykyä.

Venäläiset ovat Pohjolan italialaisia

– Kaupankäynti Venäjällä edellyttää pitkäjänteisyyttä ja maltillisuutta, suhtautuminen aikaan on siellä melko eteläeurooppalainen. Myyjän on aina oltava ajoissa, mutta asiakkaana venäläinen tuntee asemansa ja arvonsa, eikä näin ollen pidä omalta osaltaan täsmällisyyttä tärkeänä. Myös suunnitteluhorisontti on erilainen. Deadlinet ovat lähinnä suuntaa antavina ja neuvottelut vahvistetaan joskus vasta viime hetkellä.

Venäläisiähän on kutsuttu Pohjolan italialaisiksi. Aikakäsityksen lisäksi yhtäläisyyksiä on temperamentissa, elekielessä, fyysisen kontaktin ottamisessa, puhetulvassa ja naisten pukeutumisessa: visuaalinen runsaus kuuluu asiaan. Ja tämä pätee myös, kun puhutaan markkinointimateriaalien lokalisoinnista. Kuluttajille tyylin pitää olla paremminkin ”ortodoksinen kun evankelisluterilainen”.

Yhteydenpitoon pitää olla aikaa panostaa

Ylipäätään markkinointimateriaalit ovat tärkeitä ja myös erilaiset painotukset myyntiargumenteissa on huomioitava. Kohderyhmät pitää tarkoin segmentoida ja maantieteellisesti fokusoida. Viestit pitää varioida kohderyhmien mukaan ja Venäjän valloituksessa pitää olla realisti. Odotusten pitää olla oikeassa suhteessa resursseihin. Proaktiivisuus on välttämätöntä ja siihen on oltava aikaa panostaa.

– Ulkomaalaisten ei toki odoteta käyttäytyvän ”täsmälleen oikein”, ja nuorempi sukupolvi ymmärtää jo paljon paremmin länsimaisia toimintatapoja. On kuitenkin hyvä pyrkiä toimimaan maassa maan tavalla. Yrityksissä on edelleen vahva hierarkia, joten on tärkeää, että eri yhteyksissä toimitaan aina oikean tason johtajan kanssa. Ja koska venäläiset ovat vähän taikauskoisia, niin teräviä esineitä tai parittomia määriä kukkia ei saa viedä tuliaiseksi, vihjaa Hartikainen lopuksi hymyillen.

Teksti: Maarit Reingoldt

Editori Helsinki Oy -yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Vastaava tuottaja Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi