Summarum Media Oy

Liittymähinnat nousseet selvästi – näin paljon vähemmän maksoit ennen

Press release   •   Apr 09, 2019 13:10 EEST

Liittymähinnat nousseet selvästi – näin paljon vähemmän maksoit ennen

Suomen teleoperaattorien liittymähinnat ovat ottaneet viime vuosina selvän harppauksen ylöspäin. Tarkastelimme hintadataa vuosilta 2015-2019 ja koostimme tärkeimmät havainnot artikkeliimme.

Tuntuuko joskus siltä, että puhelinlaskusi oli ennen pienempi?

Se ei ole harhaa – tyypillisten puhelinliittymien hinnat ovat nousseet vuosien 2015 ja 2019 välillä kymmenillä prosenteilla lähes kaikilla operaattoreilla, kertoo Puhelinliittymat.fi:n keräämä aineisto. Samalla ajanjaksolla esimerkiksi kuluttajahintaindeksin kasvu on ollut parin prosentin luokkaa.

Yleisimpien liittymien hintataso noussut lähes 40 prosenttia

Vaikka Suomen liittymämarkkinoille on viime vuosina ilmestynyt Moi Mobiilin kaltaisia edullisia dataliittymiä, tyypillisten puhelinliittymien keskimääräinen kuukausihinta on noussut vuoden 2015 joulukuun 18,20 eurosta lähes 25 euron nykytasoon.

Tyypillisellä puhelinliittymällä tarkoitetaan tässä yhteydessä sopimusta, johon sisältyy ainakin 4 gigatavua datansiirtoa sekä vähintään 1 Mbit/s siirtonopeus. Suomalaiset käyttävät mobiilidataa keskimäärin 7,2 gigatavua kuukaudessa.

Operaattorikohtaiset hinnankorotukset

Vertailukohdaksi otettiin liittymätyyppi, joka sisältää rajattomasti netinkäyttöä väh. 3G-verkon maksiminopeudella, mutta ei lainkaan puheluita tai tekstiviestejä. Jokaisella operaattorilla on tyypillisesti tarjolla yksi tämän liittymätyypin tuote, jonka brändinimi vaihtelee.

Vertailussa on käytetty liittymien normaalihintoja – operaattorit tarjoavat yleensä ensimmäisen vuoden kuukausimaksuista muutaman euron alennuksen.

Saunalahti (Elisa)

Tarkka Premium 11/2018 0,069 €/min 0,069 €/kpl 100 Mb/s 24,90 €
Tarkka 4G 11/2017 0,069 €/min 0,069 €/kpl 50 Mb/s 24,90 €
Tarkka 4G 11/2016 0,069 €/min 0,069 €/kpl 50 Mb/s 19,90 €
Tarkka 4G 11/2015 0,069 €/min 0,069 €/kpl 50 Mb/s 19,90 €

DNA

Nopea 4G Jämpti 11/2018 0,07 €/min 0,07 €/kpl 100 Mb/s 26,90 €
Nopea 4G Jämpti 11/2017 0,07 €/min 0,07 €/kpl 100 Mb/s 26,90 €
SuperÄlypaketti 4G 200 11/2016 0,07 €/min 0,07 €/kpl 50 Mb/s 19,80 €
Äly 50M 12/2015 0,07 €/min 0,07 €/kpl 50 Mb/s 19,80 €

Telia (ent. Sonera)

Vertailudataa pelkän rajattoman netin sisältävästä liittymästä ei ollut saatavilla. Taulukkoon on kerätty puhelu- ja viestipaketin sisältävät liittymäesimerkit kuvaamaan eri vuosien hintatasoja.

Rajaton 100M 03/2019 Sis. 1200min Sis. 1200kpl 100 Mb/s Rajaton 29,90 €
Telia L 11/2017 Sis. 600min Sis. 600kpl 100 Mb/s Rajaton 29,90 €
Sonera L 11/2016 Sis. 600min Sis. 600kpl 150 Mb/s Sis. vain 10 Gt 23,90 €
Sonera L 12/2015 Sis. 600min Sis. 600kpl 150 Mb/s Sis. vain 15 Gt 24,90 €

Moi Mobiili

Moi Mobiili on perustettu huhtikuussa 2016, niinpä ensimmäiset hintadatat ovat kyseiseltä vuodelta. Yhtiö ei ole muuttanut hinnoitteluaan avajaisten jälkeen.

Rajaton 4G Tili 3/2019 0,055 €/min 0,055 €/kpl 100 Mb/s 18 €/kk
Rajaton 4G Tili 5/2018 0,055 €/min 0,055 €/kpl 100 Mb/s 18 €/kk
Rajaton 4G Tili 5/2017 0,055 €/min 0,055 €/kpl 100 Mb/s 18 €/kk
Rajaton 4G Tili 5/2016 0,055 €/min 0,055 €/kpl 100 Mb/s 18 €/kk

Miksi liittymähinnat ovat nousseet?

Suurimmat syyt liittymähintojen nousuun ovat 15.6.2017 voimaan astuneet Euroopan unionin laajuiset verkkovierailusäännöt.

Aiemmin operaattorit saivat veloittaa asiakkailtaan mobiilinetin käytöstä ulkomailla selvästi nykyistä enemmän – tyypillinen hinta EU-alueella oli noin 25 €/Gt. Vuonna 2017 astuivat kuitenkin voimaan uudet EU-säännöt: EU-kansalaisten tulee teoriassa saada käyttää mobiilidataa kohtuullisissa määrin koko EU-alueella ilman ylimääräisiä veloituksia. Operaattorit saavat kuitenkin periä asiakkailtaan maksuja erikseen haettavalla erikoisluvalla, mikäli lisämaksuton roaming aiheuttaisi operaattorille “kohtuuttomia tappioita”. Suomessa tätä erikoislupaa ovat hakeneet kaikki suuret operaattorit.

Nykyään liittymiin sisältyy keskimäärin viidestä kymmeneen gigatavua EU-dataa kuukaudessa, ja ylimääräisestä datansiirrosta veloitetaan n. 5,50 €/Gt – lähes 80 % vähemmän kuin aiemmin.

Samat säännöt koko Euroopassa – miksi suomalaisten hinnat nousivat?

Syy hintojen nousuun on yksinkertainen: suomalaiset käyttävät enemmän dataa ulkomailla, kuin mitä muut EU-kansalaiset käyttävät Suomessa. Tämän myötä suomalaiset operaattorit saavat periä käyttökustannuksia vähemmän ulkomailta, mitä joutuvat itse maksamaan muille EU-alueen operaattoreille. Nämä kustannukset jyvitetään em. erikoisluvalla liittymien hintoihin. Näin ainakin operaattorit perustelevat asian.

Suurin häviäjä on eittämättä asiakasryhmä, joka ei käytä liittymäänsä ulkomailla lainkaan. Voittajia taas ovat ne henkilöt, jotka matkustavat paljon EU-alueella ja käyttävät reissuillaan gigatavuittain dataa.

Vertailun aineisto on saatavilla Puhelinliittymat.fi-sivustolla osoitteessa https://www.puhelinliittymat.fi/liittymien-vertailu/

Summarum Media Oy ylläpitää Puhelinliittymat.fi ja S-Raha.fi vertailupalveluita. Me autamme kuluttajia säästämään ja tekemään viisaampia valintoja.