Helsingin Satama Oy:n uutiset

LNG Itämerellä -hankkeen toimintasuunnitelma julkaistu

Lehdistötiedote   •   Helmi 13, 2013 12:36 EET

LNG Itämerellä (LNG in Baltic Sea Ports) -hankkeen toimintasuunnitelma on julkaistu. Helsingin Satama yhdessä kuuden muun Itämeren sataman kanssa on mukana projektissa, jonka tavoitteena on löytää yhteinen näkemys nesteytetyn maakaasun (LNG) tankkauksesta Itämeren alueen satamissa. Muut kumppanisatamat ovat Århus, Helsingborg, Malmö-Kööpenhamina, Tallinna, Turku ja Tukholma.

Toimintasuunnitelma perustuu osallistujien toteuttamiin tutkimuksiin, joilla tuetaan tulevia investointipäätöksiä.  Helsingin Satamakin teetti Pöyry Oy:llä tutkimuksen siitä, kuinka Eteläsatamassa, Katajanokalla, Länsisatamassa ja Vuosaaressa voitaisiin tarjota nesteytettyä maakaasua aluksille. Juuri valmistuvassa tutkimuksessa arvioitiin eri vaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuutta: LNG-valmius satamassa, bunkraus aluksesta alukseen ja bunkraus säiliöautosta. Kilpailutilanne, joustavuus, turvallisuus, ympäristöasiat ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuudet huomioon ottaen parhaana vaihtoehtona pidettiin LNG:n bunkrausta aluksesta alukseen.

LNG Itämerellä -hankkeen toimintasuunnitelman toinen tärkeä osa on luoda hakkeen kumppaneille yhteinen foorumi kerätyn tiedon jakamiseen ja toisilta oppimiseen: koko hankkeen tavoitteena on tuottaa LNG-opaskirja, josta löytyy parhaat käytännöt sekä suositukset LNG-infrastruktuurin kehittämiseksi satamissa.

LNG Itämerellä -hanke valmistuu vuoden 2014 loppuun mennessä.

LNG in Baltic Sea Ports: http://www.lnginbalticseaports.com/