Suomen Standardisoimisliitto SFS

Luonnonkosmetiikkasarja Rosenserien valitsi Joutsenmerkin

Lehdistötiedote   •   Marras 16, 2010 09:22 EET

Ruotsalaisen Rosenserien-kosmetiikkasarjan yhdeksälle tuotteelle
on ensimmäisinä luonnonkosmetiikkatuotteina myönnetty Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki. Merkki on osoitus tuotteiden hellävaraisuudesta niin ympäristölle kuin käyttäjällekin.

Joutsenmerkki tuotteen kyljessä kertoo tuotteen olevan turvallinen sekä ympäristölle että käyttäjän terveydelle. Kosmetiikkatuotteiden tulee merkin saadakseen täyttää vaatimukset, jotka koskevat mm. raaka-aineiden luokitusta ja ympäristöominaisuuksia, hajuste- ja väriaineiden käyttöä, pakkausta sekä tuotteen tehokkuutta. Se, että merkki nyt ensimmäistä kertaa myönnettiin luonnonkosmetiikkatuotteille, auttaa kuluttajaa erilaisten kosmetiikan ympäristöominaisuuksia koskevien väittämien ja merkintöjen viidakossa.

– Luonnonmukaisten ja luonnollisten raaka-aineiden käyttäjänä oli itsestään selvää, että haemme Joutsenmerkkiä. Joutsenmerkki on lisätakuu sille, että tuotteemme täyttävät korkealle asetetut ympäristö- ja laatuvaatimukset, toteaa Rosenserienin omistaja Carina Swartz.

Joutsenmerkitty kosmetiikkatuote on hellävarainen sekä ympäristölle että käyttäjälle, myös silloin kun se käytön jälkeen huuhtoutuu viemärin ja puhdistamon kautta vesistöön. Tämän varmistamiseksi:

- Tuotteen tulee hajota nopeasti luonnossa. Tämä vaatimus sulkee pois monia perinteisesti kosmetiikassa käytetyistä raaka-aineista.

- Tuotteen tulee läpäistä erittäin tiukat, herkistäviä tai terveydelle haitallisia aineita koskevat raja-arvot. Tällaisia aineita ovat mm. hajusteet, eteeriset öljyt ja säilöntäaineet.

- Tuotteen teho tulee testata ja käytettyjen pakkausmateriaalien tulee täyttää määrä- ja laatuvaatimukset.

Rosenserien haki Joutsenmerkkiä ensin yhdeksälle eri tuotteelleen, mutta yrityksen tarkoituksena on myöhemmin hakea merkkiä lopuillekin sarjan tuotteille. Nyt Joutsenmerkin saaneet tuotteet ovat: porkkanaöljy, kosteusvoide normaalille ja kuivalle iholle, kosteusvoide kuivalle ja herkälle iholle, vartalonkuorintavoide, vartaloöljy, jojobaöljy, itseruskettava voide ja kaksi huulirasvaa.

Lisätietoa Joutsenmerkistä ja joutsenmerkityistä tuotteista löytyy osoitteesta www.ymparistomerkki.fi.

LISÄTIEDOT:

SFS-Ympäristömerkintä