NCC-yhtiöt

Luonnonvaroja säästävää rakentamista – liito-orava määräsi talon paikan

Lehdistötiedote   •   Tammi 21, 2014 13:58 EET

VAV Asunnot ja NCC Rakennus toteuttavat Vantaalle kerrostalon, joka kuormittaa mahdollisimman vähän ympäristöä. Ympäristöystävällisistä, osin uusio- ja kierrätysmateriaaleista tehtävä talo valmistuu Vantaan 2015 asuntomessuille Kivistön kaupunginosaan.

Osoitteeseen Lipputie 14 valmistuvan kerrostalon rakentamisessa otetaan ympäristö uudella tavalla huomioon. Talo toteutetaan niin, että luonnonvaroja säästävillä, materiaalitehokkailla ratkaisuilla pienennetään rakennuksen hiilijalanjälkeä. Rakentamiseen käytetään kierrätettyjä sekä muita ympäristöystävällisiä materiaaleja, ja myös rakennusprosessissa pyritään kuormittamaan ympäristöä mahdollisimman vähän.

Ekologisia materiaaleja ja kevyempää rakentamista
Talon julkisivussa käytetään muun muassa kierrätystiiltä sekä käsittelemätöntä puuta ja sen ikkunoissa uusiolasia. Ulkovarastoissa hyödynnetään ympäristöystävällistä hamppubetonia.  Julkisivuun tulee lisäksi taidetta, joka visualisoi talon ympäristöystävällisyyttä.

– Suunnittelun myötä olemme huomanneet, miten vähän materiaalitarjonnassa hyödynnetään kierrätysmahdollisuuksia, toteaa NCC:n ympäristöpäällikkö Laura Majoinen.

Materiaalin kulutusta vähennetään myös optimoimalla talon sisällä olevien kantavien seinien määrä mahdollisimman pieneksi ja toteuttamalla muut väliseinät kevytrakenteisina. Betonirakenteiden valmistuksen ympäristövaikutusta alennetaan muun muassa korvaamalla sementtiä kierrätysmateriaaleilla.

Talon rakennustyömaalla kiinnitetään erityistä huomiota materiaalitehokkuuteen ja syntyvän jätteen tehokkaaseen kierrätykseen. Työmaa käyttää vihreää sähköä.

Kaiken kaikkiaan rakennuksen hiilijalanjäljen arvioidaan olevan 20 % vastaavan kokoista normitaloa pienempi. Säästö vastaa tilannetta, jossa uusi henkilöauto ajaa 1300 kertaa Suomen Hangosta Utsjoelle ja takaisin.

– Tämä projekti näyttää suuntaa ympäristöystävällisessä rakentamisessa, sanoo VAV:n toimitusjohtaja Teija Ojankoski. – Kierrätys- ja uusiomateriaalien käyttö rakentamisessa on vielä uusi ilmiö, mutta tulevaisuudessa se tulee olemaan arkipäivää. Mahdollisuudet ovat huikeat.

Esillä vuoden 2015 asuntomessuilla
Lipputie 14:n rakennuslupa on vahvistunut tänään 21.1. Talon rakennustyöt alkavat helmikuussa 2014, ja sen arvioidaan olevan valmis toukokuussa 2015. Tarkemmin taloon pääsee tutustumaan Vantaan asuntomessuilla, jotka pidetään Kivistössä kesällä 2015.

– Talolle kaavoitetun tontin kanssa kävi niin, että liito-orava määräsi rakennuspaikan, Teija Ojankoski kertoo. – Meille alun perin varatulta tontilta löytyi liito-oravien pesäpuu, joten niiden suojelemiseksi talo siirrettiin kaavassa nykyiselle paikalleen.

Ympäristöystävälliseen kerrostaloon valmistuu yhteensä 87 asuntoa, jotka NCC rakentaa Vantaan kaupungin vuokrataloyhtiön VAV Asunnot Oy:n omistukseen. Asunnot ovat normaaleja, kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja.

Lisätietoa:
NCC Asuminen, projektipäällikkö Juhani Laakso, puh. 010 507 5672

NCC on yksi pohjoismaiden johtavista rakennus- ja kiinteistökehitysyrityksistä. Sen vuosittainen liikevaihto on n. 6,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 18 000. NCC-yhtiöitä Suomessa ovat NCC Rakennus Oy, NCC Asuminen, NCC Property Development Oy ja NCC Roads Oy. NCC-yhtiöiden vuotuinen liikevaihto Suomessa on lähes miljardi euroa ja henkilöstömäärä noin 2 900. www.ncc.fi