Novo Nordisk

Maailman ensimmäinen diabeetikoista koostuva ammattipyöräilyjoukkue osallistuu ensimmäiseen kilpailuunsa - mukana suomalainen Joonas Henttala

Lehdistötiedote   •   Helmi 13, 2013 08:00 EET

Liguria, Italy, [TBC] February 2013 – Team Novo Nordisk, maailman ensimmäinen diabeetikoista koostuva ammattipyöräilyjoukkue osallistuu ensimmäiseen varsinaiseen kilpailuunsa Trofeo Laiguegliassa, Italiassa 16. helmikuuta. Suomalainen Joonas Henttala, 21, on mukana joukkueessa.

Trofeo Laigueglian kilpailu on yksi kansainvälisen pyöräilyliiton (International Cycling Union (UCI) ensimmäisistä Euroopassa ajettavista kilpailuista vuonna 2013. Team Novo Nordiskin uudelle joukkueelle ja sen 17 pyöräilijälle kisa tarjoaa hyvän ensimmäinen haasteen.

Porvoolainen Joonas Henttala on osa Team Novo Nordiskin pyöräilyjoukkuetta vuonna 2013. Joonaksen diabetes diagnosoitiin hänen ollessaan 9-vuotias.

- Olen perinyt intohimon pyöräilyn isältäni. Pyöräily on auttanut minua pitämään diabetestani hallinnassa. Toivon, että Team Novo Nordiskin kautta voimme osoittaa myös muille diabetesta sairastaville, että haastavatkin tavoitteet voi saavuttaa, Joonas kertoo.

Team Novo Nordisk on monikansallinen urheilutiimi, johon kuuluu yli 100 pyöräilijää, triathlonistia ja juoksijaa. Tiimin kärkiryhmänä toimii ammattipyöräilijöistä muodostettu joukkue, jossa on pyöräilijöitä 10 eri maasta. Kaikilla tiimiin kuuluvilla urheilijoilla on diabetes. Team Novo Nordiskin yhtenä tavoitteena on lisätä tietoisuutta diabeteksesta sekä toimia innoittajana ja inspiraationa diabeetikoille ja heidän läheisilleen.

- Team Novo Nordisk on osa Novo Nordiskin pitkän aikavälin Changing Diabetes® -ohjelmaa, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta diabeteksesta. Diabetes koskettaa tänä päivänä yli 371 miljoonaa ihmistä perheineen kaikkialla maailmassa, toteaa Karoliina Vuopala, Suomen Novo Nordiskin yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja.

Trofeo Laigueglia

Trofeo Laigueglia on vuosittain järjestettävä yhden päivän ja 196.5 km kilpailu, joka juhlii 50 kilpailuvuottaan helmikuussa 2013. Aikataulut, tulokset ja muut kilpailun yksityiskohdat julkaistaan Team Novo Nordiskin sivuilla www.teamnovonordisk.com. Lisäksi tiimiä voi seurata Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/TeamNovoNordisk sekä Twitterissä osoitteessa www.twitter.com/TeamNovoNordisk.

Team Novo Nordisk

Team Novo Nordiskin miesten ammattilaisjoukkue vuonna 2013:
Fabio Calabria (Australia), Andrea Ciacchini (Italia), Stephen Clancy (Irlanti), Paolo Cravanzola (Italia), Joe Eldridge (USA), Joonas Henttala (Suomi), David Lozano Riba (Espanja), Javier Megias Leal (Espanja), Kevin De Mesmaeker (belgia), Justin Morris (Australia), Andrea Peron (Italia), Aaron Perry (Uusi Seelanti), Thomas Raeymaekers (Belgia), Branden Russell (USA), Andrei Strelkov (Venäjä), Martijn Verschoor (Hollanti), Chris Williams (Australia).

Diabeteksesta

Tänä päivänä 371 miljoonaa ihmistä sairastaa diabetesta.1 Suomessa diagnosoituja diabeetikoita on noin 290 000. Changing Diabetes® -ohjelma on Novo Nordiskin kansainvälinen lupaus edistää miljoonien diabeetikoiden ja diabetesriskissä olevien elämänlaatua ympäri maailmaa. Changing Diabetes® -ohjelma toimii myös erilaisten yhteistyö- ja kumppanuushankkeiden perustana diabeteksen ennaltaehkäisyn, varhaisen toteamisen sekä hyvän hoidon ja hoitotulosten tehostamiseksi.

Viite:
1. International Diabetes Federation. IDF Diabetes Atlas, 5th Edition, 2012 Update. Brussels, Belgium: International Diabetes Federation. Available from: http://www.idf.org/diabetesatlas. Last accessed: November 2012

Lisätietoja:

Ensisijaisesti (joukkue ja kilpailukalenteri ym):
Debbie Bevan dbev@novonordisk.com,

Suomessa:
Yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja
Karoliina Vuopala
Puh: 050 4320708
kvup@novonordisk.com

Novo Nordisk on globaali lääkealan yritys, jolla on 90 vuoden kokemus edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä. Novo Nordisk on johtavassa asemassa myös veren hyytymishäiriöiden, kasvuhäiriöiden ja naisten vaihdevuosien hormonihoidon alueilla.
Lisätietoa on luettavissa: www.novonordisk.fi ja www.novonordisk.com

Seuraa uutishuonettamme Mynewsdeskissä http://www.mynewsdesk.com/fi/pressroom/novo-nordisk