CocoVi Import Oy

Maailman erikoisimmat ruoka-aineet

Lehdistötiedote   •   Syys 23, 2014 11:51 EEST

Maailmaan mahtuu vaikka mitä kummallista ihmisravinnoksi kelpaavaa. Usein ihmeellisyydet ovat myös terveellisiä tai niillä on jopa lääkinnällisiä vaikutuksia.  Maistuisiko mädältä lihalta tuoksuva hedelmä vai kattaisitko sittenkin illallispöytään levää tai planktonia?

Klorella

Klorella on yksisoluinen makean veden levä. Erikoiseksi klorellan tekee sen kyky nelinkertaistaa itsensä vuorokaudessa. Tämä ihmisen elimistölle tärkeitä vitamiineja, mineraaleja, amino- ja rasvahappoja sekä lehtivihreää pursuava levä onkin maailman nopeimmin kasvava kasvi. Klorella on erinomainen proteiinin lähde, sillä se sisältää jopa 60 prosenttia puhtaasti imeytyvää proteiinia. Ravintorikas levä tarjoilee elimistölle myös sen tarvitsemaa rautaa ja kalsiumia. Suomesta klorellaa saa useimmista luontaistuotekaupoista.

Cordyceps eli kiinanloisikka

Kylmillä ja lumisilla vuorilla Aasiassa kasvava kiinanloisikka eli Cordyceps sinensis on sormen tai golfmailan muotoinen sieni, joka kasvaa 4-11 senttimetrin mittaiseksi. Erikoisen elävän nimi tarkoittaa kiinaksi kesäkasvi-talvimatoa, sillä sen ajatellaan olevan kesällä vihannes ja talvella eläin. Kiinanloisikkaa suositellaan sen suorituskykyä parantavien ominaisuuksiensa vuoksi esimerkiksi urheilijoille, vanhuksille ja stressistä kärsiville. Suomesta tätä maailman kalleinta yrttiä voi löytää luontaistuotekaupoista.

Durian-hedelmä

Durian on isoa piikkipalloa muistuttava hedelmä, joka kasvaa jopa 25 metriä korkeissa duriopuissa ja saattaa kypsänä painaa jopa kaksi kiloa. Durian on ainoa kasvikunnan tuote, jota tiikeri suostuu syömään. Tämä johtuu hedelmän ominaistuoksusta, joka on erittäin voimakas ja muistuttaa mätänevän lihan hajua. Tästä huolimatta tai juuri sen vuoksi hedelmä onkin suurta herkkua kasvualueellaan Kaakkois-Aasiassa. Hedelmän lemu on niin voimakas, että se tunkee läpi jopa säilyketölkistä ja sen syöminen onkin kielletty useissa hotelleissa. Durian-hedelmää syödään sellaisenaan raakana, mutta myös sipuleiden, suolan ja etikan kanssa paistettuna tai hillojen ja makeisten muodossa. Suomesta duriania löytyy yleensä pakasteena etnisten kauppojen valikoimasta.

Fytoplankton

Fytoplankton sisältää jokaisen ravinteen, joita ihminen tarvitsee uusien solujen rakentamiseen ja ylläpitoon. Fytoplankton sisältääkin enemmän ravinteita grammaa kohti kuin mikään muu maailmasta löytyvä ruoka-aine. Mukana on omega-3 rasvahappoja, A-, B-, C- ja D-vitamiineja, kaikki 22 aminohappoa sekä kaikki tunnetut mineraalit. Fytoplanktonista tekee erikoisen myös se, että ihmiskeho voi hyödyntää sen sataprosenttisesti. Yleensä ravintoaineista saadaan hyödynnettyä korkeintaan puolet. Suomesta fytoplanktonia saattaa saada silloin tällöin luontaistuotekaupoista, mutta varmimmin tuote löytyy netistä tilaamalla.

Pakuri

Vaikka sienet ovat yleisesti suomalaisten herkkua, on pakuri sienimaailman musta lammas. Käytännössä pakuri on sienen puun runkoon aiheuttama kasvannainen, joka lahottaa puuta. Pakuri on tutkituista ruoka-aineista antioksidanttipitoisin, sillä sen antioksidanttien tehoa kuvaava ORAC-luku (>40 000) on suurempi kuin yhdelläkään tutkitulla marjalla, yrtillä tai mausteella. Pakuria voi käyttää sekä teenä että jauheena, jota voi lisätä esimerkiksi leipätaikinaan. Pakuri löytyy useimpien luontaistuotekauppojen valikoimasta.

Miracle Fruit eli ihmehedelmä

Tarjoileeko anoppi aina hapanta pihlajanmarjahilloa tai sokeritonta sitruunajuomaa? Sujauta salaa suuhusi synsepalum dulficum, miracle fruit eli ihmehedelmä. Vain kahden sentin mittainen ja kovasti marjalta näyttävä hedelmä muuttaa happamat maut makeiksi. Marjassa itsessään on vain vähän sokeria, mutta sen glykoproteiinimolekyylit tarttuvat syöjän kielen makunystyihin ja kääntävät makukokemuksen päälaelleen. Hedelmän teho kestää noin tunnin. Suomeen saakka jännittävän hedelmän saa netistä tilaamalla.

Spirulina

Spirulina on mikroskooppisen pieni, yksisoluinen levä, joka saa nimensä spiraalimaisesta muodostaan. Spirulina sisältää hämmästyttävän ravinne- ja vitamiinikattauksen lisäksi harvinaista sinistä väripigmenttiä, fykosyaniinia, josta se saa vaikuttavan sinivihreän värinsä. Se sisältää myös enemmän proteiinia kuin mikään muu ruoka. Spirulina sisältää niin paljon ihmiskeholle välttämättömiä mineraaleja, rasvahappoja ja muita hyödyllisiä ainesosia, että se kuuluu myös astronauttien ruokavalioon avaruuslennoilla. Spirulinaa löytää luontaistuotekauppojen lisäksi myös isommista marketeista.

Kainalojuttu: Superruuan ABC

Superruuaksi kutsutaan sellaista ruokaa, joka on ravinnetiheää ja sitä pidetään terveyttä ja hyvinvointia edistävänä. Superfood-sana sinänsä on vain markkinointitermi. Se ei tarkoita esimerkiksi tieteen keinoin rajattua ryhmää ruokia, vaan sillä viitataan yleensä villinä kasvavaan tai luonnonmukaisesti viljeltyyn ruokaan, jolla on historiallisten hyötykäsitysten lisäksi korkea ja monipuolinen ravinteellinen profiili. Superruoka siis sisältää hyvin suuria määriä kehon toiminnalle tärkeitä vitamiineja, mineraaleja, aminohappoja, rasvahappoja sekä erilaisia kasviravinteita.

Kokeile esimerkiksi näitä:

Stressi ja väsymys – Energiavaje tekee arjesta haastavaa. Superruualla ongelmaan voi vastata esimerkiksi lisäämällä ruokavalioon maca-jauhetta. Macan sisältämät kasvisterolit, vitamiinit ja mineraalit auttavat elimistöä sopeutumaan ulkoisiin stressitekijöihin ja antavat kaivattua lisäenergiaa. Tätä Perun Andeilla monen kilometrin korkeudessa kasvavaa, naurista muistuttavaa kasvia on kutsuttu pitkään adaptogeeniksi sen tasapainottavien ominaisuuksien vuoksi.

Suolisto- ja vatsavaivat – Superruuaksi tituleerattua pakuria on käytetty vuosisatojen ajan vatsaa rauhoittamaan. Pakuri on sienen puuhun aiheuttama kasvannainen, jota voi nauttia esimerkiksi teenä ruuansulatusta avittamaan. Antioksidanttipitoisen pakurin hyödyt elimistölle eivät kuitenkaan rajoitu vain ruuansulatukseen.

Iho-ongelmat – Iho-ongelmiin apua etsittäessä suklaa ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen. Raakasuklaan antioksidantit kuitenkin edistävät ihon verenkiertoa ja voivat jopa korjata auringon aiheuttamia vaurioita. Herkkäihoinen voi löytää superruuista avun myös ulkoisessa käytössä vaihtamalla perusvoiteet kookosöljyyn. Kookosöljy toimii myös deodoranttina.

Artikkeli on kirjoitettu CocoVin ruoka-asiantuntijan Jaakko Halmetojan haastattelun pohjalta.

Lisätietoja:

Jaakko Halmetoja

CocoVi Import Oy

jaakko@cocovishop.com
www.cocovi.fi

Seuraa CocoVia uutishuoneen kautta: http://cocovishop.com/artikkelit/medialle/

CocoVi Import Oy on Suomen suurin superfoodien maahantuoja ja tukkukauppa. CocoVi-brändillä on tällä hetkellä valikoimassa yli 70 tuotetta, ja tuotteita on saatavilla yli 700 jälleenmyyjän kautta. CocoVi tarjoaa puhdasta, ravintorikasta, lisä- ja säilöntäaineetonta ruokaa terveydestään kiinnostuneille, ja vaihtoehtona terveellisempien valintojen osalta myös keittiöön tavalliseen ruoanlaittoon.