Syöpäjärjestöt

Maailman syöpätilasto 50 vuotta - Suomen Syöpärekisterille palkinto

Lehdistötiedote   •   Loka 02, 2012 11:10 EEST

Suomen Syöpärekisteri on saanut palkinnon työstään Maailman syöpätilaston hyväksi. Syöpärekisterin tietokanta on yksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen valtakunnallisista terveydenhuollon rekistereistä.

Maailman syöpätilasto (Cancer Incidence in Five Continents) julkaistaan joka viides vuosi, ja tilastoinnin aloittamisesta on tänä vuonna kulunut 50 vuotta. Maailman syöpätilasto kokoaa yhteen syöpätilastot ja asettaa laatustandardin syöpärekistereille ympäri maailmaa.

Suomen Syöpärekisteri on 16 muun syöpärekisterin kanssa vastaanottanut palkinnon siitä, että se on toimittanut aineiston kaikkiin kymmeneen Maailman syöpätilastoon. Palkinto jaettiin Kansainvälisen syöpärekisterien yhdistyksen tieteellisessä kokouksessa Corkissa Irlannissa 17.9.2012. Maailman syöpätilastoa julkaisevat yhteistyössä Kansainvälinen syöpärekisterien yhdistys (IACR) ja Kansainvälinen syöväntutkimuskeskus (IARC), joka toimii Maailman terveysjärjestön (WHO) alaisuudessa. Suomen Syöpärekisterin johtaja, professori Timo Hakulinen kutsuttiin IACR:n kunniajäseneksi.

Kansalliset syöpärekisterit ovat edelleen harvinaisia. Tätä kuvastaa se, että vain seitsemän palkinnon saajista oli kansallisia syöpärekisterejä:  Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan, Slovenian, Israelin ja Uuden-Seelannin syöpärekisterit. Kymmenen muuta olivat pienempiä alueellisia syöpärekisterejä.

Suomen Syöpärekisteri on Suomen Syöpäyhdistyksen ylläpitämä syöpätautien tilastollinen ja epidemiologinen tutkimuslaitos. Se on 60 vuoden ajan ylläpitänyt syöpärekisteriä, valtakunnallista tietokantaa tilastointia ja tieteellistä tutkimustyötä varten. Syöpärekisterin ylläpito perustuu lakiin ja asetukseen valtakunnallisista terveydenhuollon rekistereistä.

Maailman syöpäjulistuksen mukaan eri maiden syöpäjärjestöjen keskeinen tehtävä on huolehtia syöpärekisterien perustamisesta. Viimeisimmässä julkaistussa syöpätilastossa rekistereitä olikin jo 224.

Suomen Syöpärekisterin on 1952 perustanut Suomen Syöpäyhdistys ry. Tänä vuonna on Suomen Syöpärekisterin 60-vuotisjuhlavuosi.

Juuri ilmestyneen Syöpä-Cancer-lehden teemana 60-vuotias Suomen Syöpärekisteri. Lue lisää>>

Lisätietoja:
Timo Hakulinen, johtaja Suomen Syöpärekisteri, puh. 358 09 135 331