Matilda

Maatalouslaskennan tiedonkeruun kolmas erä käyntiin

Lehdistötiedote   •   Syys 28, 2010 00:30 EEST

Maatalouslaskenta 2010:n kolmas tiedonkeruuerä on käynnistynyt. Uuden erän myötä pyyntö osallistua tutkimukseen on lähetetty kaikkiaan noin 41 000 viljelijälle. Kolmanteen tiedonkeruuerään kuuluvat Keski-Suomen, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Etelä-Savon alueella sijaitsevat maatilat ja puutarhayritykset. Tutkimuksessa kysyttävät tiedot on mahdollista antaa Tikeen nyt ensimmäistä kertaa verkossa.

Maatalouslaskennan tiedot kerätään syksyn aikana viidessä tiedonkeruuerässä kaikilta Suomen noin 66 000 maatilalta ja puutarhayritykseltä. Kolmanteen erään kuuluvat saavat kehotuksen osallistua tutkimukseen tällä viikolla. Erään kuuluu kaikkiaan lähes 13 000 maatilaa ja puutarhayritystä.

Sähköinen tiedonkeruu käytössä ensimmäistä kertaa
Tutkimuksessa kysyttävät tiedot on mahdollista antaa Tikeen sähköisesti ensimmäistä kertaa. Tilat saavat postitse tiedonkeruuerittäin käyttäjätunnukset ja salasanat, joilla verkkopalveluun pääsee kirjautumaan. Palvelu löytyy osoitteesta www.maatalouslaskenta.fi. Sivustolta löytyy myös ohjeita ja usein kysyttyjä kysymyksiä tutkimukseen liittyen.

Palvelu avautui 1.9. ja sen kautta on vastannut tähän mennessä noin 5600 viljelijää, mikä on reilu 200 viljelijän päivävauhtia. Palvelu on kestänyt ajoittain runsaankin kuormituksen eikä käyttökatkoja ole toistaiseksi ollut. Tiken tavoitteena on, että puolet tiloista vastaisi tiedonkeruuseen internetissä. Tähän mennessä sähköisesti on vastannut 8,5 % kaikista tutkimukseen osallistuvista tiloista.

Jos tila ei ole antanut tietojaan verkkopalvelussa määräaikaan mennessä, tiedot kysytään puhelinhaastattelussa. Maatalouslaskenta on lakisääteinen tutkimus ja tietojen luovuttaminen tutkimukseen on maaseutuelinkeinotilastoista annetun lain nojalla pakollista.

Tike tekee maatalouslaskennan
Maatalouslaskenta 2010 on maamme maatilat ja puutarhayritykset kattava tilastotutkimus. Yli puolet tarvittavasta tietosisällöstä saadaan maataloushallinnon rekistereistä ja loput kerätään viljelijöiltä maatalouslaskennan verkkopalvelussa tai puhelinhaastatteluilla. Viljelijöiltä kysytään maatalouden rakenteeseen, työvoimaan sekä muuhun yritystoimintaan liittyviä asioita. Tiedot kerätään syksyllä 2010 ja tulokset julkaistaan loppuvuodesta 2011.

Suomessa maatalouslaskennan tekee Tike eli Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus, joka on yksi Suomen neljästä tilastoviranomaisesta. Tiken lakisääteisenä tehtävänä on tuottaa maatila- ja elintarviketalouden tilastoja.
Lisätietoja Maatalouslaskennasta ja sen satavuotiaasta historiasta löytyy verkosta osoitteesta www.maatalouslaskenta.fi

Lisätietoja tutkimuksesta antavat:
Jaana Kyyrä, Maatalouslaskenta 2010, projektipäällikkö
puh. 020 77 21 292 begin_of_the_skype_highlighting              020 77 21 292      end_of_the_skype_highlighting

Johanna Laiho-Kauranne, Tiken tilastojohtaja
puh. 020 77 21 369 begin_of_the_skype_highlighting              020 77 21 369      end_of_the_skype_highlighting