Finanssialan Keskusliitto

Maatilojen suurpalot lisääntyneet rajusti

Lehdistötiedote   •   Helmi 17, 2011 08:37 EET

Maatilojen suurpalot ovat lisääntyneet voimakkaasti sekä kappale- että korvausmääriltään. Alustavien tietojen mukaan kappalemäärissä oli kasvua vuodesta 2010 edellisvuoteen yli 60 prosenttia. Korvausmäärä puolestaan lähes tuplaantui.

Maatilojen suurpalot ovat lisääntyneet voimakkaasti sekä kappale- että korvausmääriltään. Alustavien tietojen mukaan kappalemäärissä oli kasvua vuodesta 2010 edellisvuoteen yli 60 prosenttia  (24 kpl - 38 kpl). Korvausmäärä puolestaan lähes tuplaantui (10,8 Meur - 20,2 Meur).  - Suurimpana palonsyynä olivat aiempien vuosien tapaan sähköstä aiheutuneet  tulipalot, kertoo vahingontorjuntapäällikkö Seppo Pekurinen Finanssialan Keskusliitosta.  - Sähköasennukset ja -laitteet, valaisimet, rehusekoittajat, ilmanvaihtolaitteet ja jopa sähköyhtiöiden maatiloille asentamat sähkönkulutuksen etämittauslaitteet ovat aiheuttaneet paloja, Pekurinen toteaa. Osasyynä korvausmäärien kasvulle on yhä arvokkaamman omaisuuden säilyttäminen suojatiloissa.  Taustalla kunnossapidon ja sähkötarkastusten laiminlyöntejä Monilla maatiloilla lakisääteiset sähkötarkastukset on laiminlyöty samoin sähkölaitteiden asianmukainen kunnossapito ja huolto. Myös lämpökeskuksien palot ja tulitöiden aiheuttamat palot ovat lisääntyneet. Lisäksi kovat pakkastalvet koettelevat vanhoja rakenteita ja huoltamattomia sähkölaitteita. FK on aktiivisesti mukana maatalouden palovahinkojen torjunnassa. Kuluvana vuonna FK julkaisee ohjeet maatalouden tuotanto- ja varastorakennusten automaattisista palovaroitinjärjestelmistä sekä Maatalouden turvallisuus -suojeluohjeen.  - Paraikaa jalkautamme yhteistyössä Maa- ja metsätalousministeriön kanssa tuettavaa maatalousrakentamista koskevaa asetusta, Seppo Pekurinen kertoo.  Asetus korostaa maatilarakennuksien palo-osastoinnin merkitystä sekä palon nopeaa havaitsemista tekniikan avulla. Kun palo havaitaan heti alkuvaiheessa, saadaan omatoimisen varautumisen avulla palonalku sammutettua ennen kuin vaarallinen savu leviää koko eläinsuojaan.   Uusi asetus edellyttää sähkölaitteiden kunnon tarkastamista myös vanhan rakennuskannan osalta, jos kyseessä on laajennusrakentaminen. Lisätiedot:
Vahingontorjuntapäällikkö Seppo Pekurinen, puh 020 793 4235, 050 571 7549
Viestintäpäällikkö Joona Vuorenpää, puh 050 5987 063