Oy Center-Inn Ab

Made in König - Onnimannista Matikka

Lehdistötiedote   •   Helmi 18, 2011 11:24 EET

Ravintola König tarjoilee suomalaista madetta parhaimmillaan helmikuun 7.-26.

Center-Innin keittiötoimenjohtaja Jukka-Pekka Repo on loihtinut tästä keskitalven sesonkikalasta á la carte -listan lomaan kaksi herkullista ja näyttävää madeannosta. Tarjolla on kirkas madekeitto ja mateenmätitoast saaristolaisleivällä ja smetanalla sekä klassinen Fish & Chips mateesta sitruuna-ranskankerman kera.

Made on valitettavan aliarvostettu ruokakala, josta kuitenkin saa mielikuvitusta käyttämällä herkullisia annoksia. Haluamme made-viikoillamme nostaa suomalaisen mateen tunnettuutta ja tarjota asiakkaillemme uusia makuelämyksiä. Königissä pyrimme muutenkin hyödyntämään ennakkoluulottomasti erilaisia sesonkituotteita, joita Suomessa riittää jokaiselle vuodenajalle” kiteyttää Jukka-Pekka Repo.

Made on petokala, joka syö pääasiassa kalaa. Talvella made asustaa syvemmissä vesissä. Kutu tapahtuu sora- tai hiekkapohjalle ja turskakalojen tapaan mateen mätimäärä on suuri. Madetta pyydetään verkoilla, katiskoilla ja pystymerroilla. Kutuaikana, erityisesti yöllä, mateen pilkkiminen voi
olla antoisaa syötti- tai ryöstöpilkillä. Suurin Suomessa saatu made on ollut 18,3 kg painanut naaras. Mutta tämä tieto saattaa olla ”kalajuttuja, sillä ennätyslistat nollattiin 2000-luvun alussa juuri näiden vahvasti liioiteltujen haamukalojen vuoksi.

Lisätietoja www.rafla.fi

OY CENTER-INN AB on vuonna 1983 perustettu yksityinen ravintolayhtiö, jonka omistavat Henry Klimscheffskij, Matti Himberg ja Toni Pokela. Yrityksen arvioitu liikevaihto viime vuodelta on noin 20 milj. euroa ja yritys työllistää n 250 henkilöä. Center-Inn –ravintoloihin kuuluvat Kolme Seppää, König, Raffaello, La Famiglia Helsinki ja Flamingo, Omenapuu, Tapas BarCelona Helsinki ja Flamingo, Sir Eino Helsinki ja Flamingo, Cafe Maya sekä Gaselli.