Suomen Asiakastieto Oy

​Maksuhäiriöisten kuluttajien määrän kasvulle ei näy loppua

Lehdistötiedote   •   Loka 03, 2016 09:00 EEST

Maksuhäiriöisten kuluttajien ennätysmäärä on jälleen kasvanut. Syyskuun lopussa Suomen Asiakastieto Oy:n rekisterissä oli jo 374 200 henkilöä. Maksuhäiriöisten joukko on vuodessa kasvanut lähes viidellä tuhannella ja kesäkuun lopun edellisestä ennätyslukemastakin 2 000 henkilöllä.

Asiakastiedon liiketoimintajohtajan Jouni Muhosen mukaan jo vuoden alussa oli nähtävissä, ettei maksuhäiriöisten henkilöiden määrän kasvu todennäköisesti taitu ainakaan tänä vuonna.

”Maksuhäiriörekisteriin on tänä vuonna tullut jo kolmekymmentä tuhatta henkilöä, päivittäin siis 110, joilla ei ollut merkintöjä ennestään. Monet hakevat jatkuvasti uutta luottoa ja tekevät luoton kaltaisia hankintoja, kuten puhelinliittymiä ja verkko-ostoksia, vaikka aiempienkin sitoumusten hoitamisessa on suuria vaikeuksia. On erittäin todennäköistä, että nämä henkilöt tulevat saamaan maksuhäiriön lähitulevaisuudessa”, Jouni Muhonen kertoo.

Maksuhäiriöisten ja työttömien määrä on pitkään ollut suhteellisen samalla tasolla, mutta viimeaikainen kehitys antaa viitteitä, ettei näiden yhteys ole itsestäänselvyys. Tilastokeskuksen mukaan työttömyysaste oli elokuussa laskenut 7,2 prosenttiin. Maksuhäiriöisiä henkilöitä puolestaan oli syyskuun lopussa 8,5 prosenttia kaikista 18 vuotta täyttäneistä.

”Työttömyys varmasti kasvattaa ylivelkaantumisriskiä, mutta suoraa korrelaatiota vakavien maksuvaikeuksien määrään ei näyttäisi olevan. Tilastokeskuksen mukaan työttömyysaste laski vuodessa runsaalla prosenttiyksiköllä, mutta maksuhäiriöisten henkilöiden määrä on jatkanut kasvuaan”, Muhonen huomioi.

Kuinka moneen paikkaan olet velkaa?

Tammi-syyskuussa Asiakastieto rekisteröi kuluttajille yhteensä noin 1,1 miljoonaa maksuhäiriömerkintää, mikä on suunnilleen yhtä paljon kuin viime vuonna. Asiakastiedon maksuhäiriörekisterissä olevilla kuluttajilla on keskimäärin jo 14 merkintää. Lisäksi sellaisillakin henkilöillä, joilla ei vielä ole maksuhäiriötä, saattaa olla jopa kymmeniä kulutusluottoja sekä lisäksi maksettavana vuokria, puhelinliittymiä, laajakaistasopimuksia ja lukuisia muita laskulla ostettuja palveluita.

”Tässä on ongelman ydin. Yli 90 prosentilla aikuisista ei ole maksuhäiriömerkintöjä, mutta suurella osalla meistä on luottoja monelta taholta. Luulisin, että monikaan meistä ei laskematta tiedä, kuinka monelta taholta olemme ottaneet luottoa tai ostaneet asioita laskulla. Vaikka ennakko-oletus olisi, että oma talous on hallinnassa, olisi jokaisen meistä hyvä selvittää kokonaistilanne ainakin itselleen. Tarvittaessa kannattaa kysyä myös apua ajoissa, jolloin voi selvitä monelta harmilta”, Muhonen korostaa.

Suomen Asiakastieto Oy:n palvelussa kulutusluottoyhtiöt saavat hakijan suostumuksella ns. positiivista luottotietoa toisiltaan. Nämä yhtiöt saavat siis tiedon, kuinka paljon hakijalla on toisilta palvelua käyttäviltä yhtiöiltä luottoja ja onko ne hoidettu ajallaan. Ylivelkaantumisvaarassa olevat tunnistetaan silloin varmemmin, eikä luottoa enää myönnetä.

”Jos kaikki luotonmyöntäjät saisivat positiiviset luottotiedot kattavasti, olisi huomattavasti helpompi toimia vastuullisemmin. Ylivelkaantumisen ehkäisyn lisäksi siitä hyötyisivät suoraan myös ns. hyvät asiakkaat, joilla olisi mahdollisuus saada lainaa entistä nykyistä paremmin ehdoin”, Jouni Muhonen toteaa.

”Toivon todella, että asia huomioitaisiin lainsäädännössä mahdollisimman pian, jotta tämä erittäin negatiivinen kierre saadaan pysäytettyä.”

Suomen Asiakastieto Oy on yksi johtavista yritysjohdon, taloushallinnon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalveluyhtiöistä Suomessa. Tuotamme asiakkaiden päätöksentekoprosesseihin integroitavia sähköisiä palveluja, sopimusasiakkaille räätälöityjä verkkopalveluja sekä kaikille avoimia yritys- ja henkilötietopalveluja.