Expedia FI

Matkusta itsellesi parempi ura

Lehdistötiedote   •   Touko 07, 2014 16:10 EEST

Kun etsit unelmatyötä, on aiemmilla matkailukokemuksillasi väliä, selviää Epinionin Tanskan Expedialle teettämästä tutkimuksesta, jonka mukaan joka toinen vastaajista haluaisi kertoa matkailukokemuksistaan ansioluettelossaan.

Joka toinen tutkimukseen vastanneista lisäisi matkailukokemuksiaan ansioluetteloonsa uutta työtä hakiessaan, selviää Epinionin teettämästä tutkimuksesta maailman suurimmalle matkatoimistolle Expedialle. Ansioluettelonsa värittäminen jännittävillä matkakertomuksilla on uraneuvoja Mette Høy Søndergaardin mukaan erittäin suositeltavaa.

”Tarinat menestyksekkäästä ja omistautuneesta vapaa-ajasta ovat hyvä lisäys profiiliisi ja avuksi työnhakuprosessissa. Matkustaminen sekä ulkomailla opiskelu ja työskentely ovat tässä yhteydessä merkityksellisiä tekijöitä, etenkin ne matkat, joilla on ollut hiukan syvällisempi tarkoitus kuin perinteisellä rantalomalla. Paljon matkustanut ihminen on usein aloitekykyinen, rohkea, itsenäinen, joustava ja mukautumiskykyinen - kaikki nämä ovat työnantajan arvostamia avainominaisuuksia työntekijässä,” sanoo Mette Høy Søndergaard, joka on osakkaana KarriereCoach-yrityksessä.

Halukkuudelle lisätä henkilökohtaisia matkakokemuksia ansioluetteloon on tutkimuksen mukaan monta syytä. Useimmat tutkimukseen osallistuneista vastasivat, että vapaa-ajan harrastukset kuvastavat omaa persoonallisuutta ja tarjoavat siksi merkityksellistä ja tärkeää tietoa työnantajalle. Monet mieltävät matkustamisen myös lisäävän elämänkokemusta ja hyvää kielitaitoa.

Kehitä verkostoasi matkustamalla

Tutkimukseen osallistuneilta kysyttiin myös, millaisen ihmisen vieressä he haluaisivat mieluiten istua illallispöydässä. Tutkimukseen vastanneet naiset haluaisivat mieluiten viereensä paljon matkustaneen henkilön, kun taas miehet arvostavat hyvin koulutettua henkilöä pöytäseuranaan.

Seuraavaksi mieluiten myös miehet suosivat paljon matkustanutta henkilöä pöytäseuranaan. Tutkimus osoittaa, että ihmiset keskustelevat mieluummin paljon matkustaneiden henkilöiden kanssa, kuin esimerkiksi paljon urheilua harrastavien tai julkkispiireissä liikkuvien henkilöiden kanssa.

Kun tutkimukseen osallistuvia pyydettiin kertomaan, ketä he ihailevat eniten, sijoittuivat paljon matkustaneet henkilöt listan kärkeen. Oikeastaan vain perhekeskeisiä henkilöitä ihailtiin tutkimustulosten mukaan enemmän, kuin paljon matkustaneita. ”Matkustaminen tuo energiaa ja inspiraatiota omaan arkipäivään, mutta se voi toimia innoittajana myös muille. Siksi ei ole yllättävää, että tutkimukseen osallistuneet vastasivat sekä ihailevansa että viettävänsä mieluiten aikaansa paljon matkustaneiden henkilöiden kanssa. Samasta syystä meidän ei myöskään tule aliarvioida matkailun suotuisia vaikutuksia urakehitykselle tai työmahdollisuuksille. Ansioluettelon lisäksi matkailusta on hyötyä sekä henkilökohtaisen että ammatillisen verkoston kasvattamisessa, sillä se on aina hyvä lähestymistapa ja keskustelunavaus,” sanoo Susanne Svensson, Expedian pohjoismainen markkinointipäällikkö.

Urakouluttajan vinkit matkailukokemuksen lisäämiseen ansioluetteloon

Lisää ansioluetteloosi kappale, jonka otsikko on esimerkiksi ”Matkailutausta”/”Opiskelu ja työskentely ulkomailla”/”Kansainvälinen kokemus” – valitse sinulle parhaiten sopiva otsikko sekä kerro matkojesi pituudesta ja tarkoituksesta. Mikäli olet matkustanut paljon, jaa matkat eri kategorioihin; reppureissaus, kenttätyöskentely, liikematkat, humanitäärinen työ jne.

Kuvaile matkojesi tarkoitusta ja henkilökohtaista hyötyä: mitä opit, mihin keskityit erityisesti, mitä kyseinen matka antoi sinulle eväiksi tulevaan. Muista kuitenkin kirjoittaa ytimekkäästi ja tiivistäen, sekä kohdentaa viesti aina kyseessä olevalle yritykselle. Jos esimerkiksi haet töitä projektinvetäjänä, on hyvä idea painottaa matkailutaustasi suunnittelu- ja viestintäpuolta. Jos taas haet töitä vaikkapa sosiaaliavustajana, on hyvä keskittyä niiden kulttuurienvälisten taitojen painottamiseen, joita kanssakäymisesi eri kansallisuuksien välillä on kehittänyt.  Kiinnostus vieraita kulttuureja ja kieliä kohtaan on aina hyödyllinen ja mainitsemisen arvoinen ominaisuus etenkin yleisluontoisempiin tehtäviin haettaessa.

Mikäli matkustaminen on liittynyt oleellisena osana koulutukseesi ja vaikuttanut ratkaisevasti opiskelu- ja uravalintoihisi, on tämä hyvä lisätä ansioluettelosi johdantoon. Johdannon tarkoitus on kuvailla urapolkusi punaista lankaa ja selventää tekemiäsi valintoja.

Lopuksi kiinnitä huomiota antamaasi kokonaiskuvaan: varo antamasta työnantajalle sellaista vaikutelmaa, että odotat vain seuraavaa mahdollisuutta päästä taas reissun päälle.

Tutkimuksesta

Tutkimuksen Expedialle toteutti kuluttajatutkimuksiin erikoistunut riippumaton yritys Epinion heinäkuussa 2013. Tutkimusta varten haastateltiin 3020 täysi-ikäistä henkilöä Tanskasta (1005), Norjasta (1009) ja Ruotsista (1006). Kaikki haastatteluun osallistuneet ovat yli 18-vuotiaita ja he muodostavat maanlaajuisen keskimääräisen otoksen kunkin kyselyyn osallistuneen maan väestöstä.

Lisätietoja:

Jill Lloyd, Expedia.com Ltd

Puh: +44 2070192763

Sähköposti: ukpr@expedia.com

Expedia.fi

Expedia on vuonna 1995 perustettu maailman johtava verkkomatkatoimisto. Osoitteessa www.expedia.fi on mahdollista varata hotelli yli 240 000 hotellin valikoimasta maailmanlaajuisesti. Expedia.fi tarjoaa asiakkailleen myös autonvuokrausratkaisuja yli 8000 kohteessa. Expedia.fi on osa Expedia Inc. -brändiä, joka on keskittynyt monipuolisten palvelujen tarjoamiseen sekä loma- että liikematkustajille.