Tulli

Miksi en valitse väärennettyä tuotetta?

Lehdistötiedote   •   Kesä 14, 2011 15:12 EEST

Kansainvälinen antipiratismipäivä 8.6.2011

Väärennetyt kellot, lääkkeet, vaatteet ja käsilaukut ovat kasvava vaiva alkuperäistuotteiden valmistajille ja yhteiskunnalle. EU:n tullitilastot kertovat, että tuoteväärennösten määrä on yli kaksinkertaistunut muutaman vuoden aikana. Suomessa Tulli esti viime vuonna lähes 400 000 väärennetyn ja laittomasti valmistetun tuotteen pääsyn markkinoille. Näiden tuotteiden yhteenlaskettu arvo oli yli 25 miljoonaa euroa.

Nyt väärennetään kulutustavaroita

Väärennetyn kosmetiikan, lelujen ja elektroniikkalaitteiden väärentäminen on yhä yleisempää. Huolestuttavinta on lääkeväärennösten räjähdysmäinen kasvu. Kulutustavaroita väärennetään nykyään runsaasti luksustuotteiden ja piraattitallenteiden ohessa.

Tullilaboratorion tutkimustilastot kertovat, että lääkkeitä tutkittiin jo vuonna 2007 enemmän kuin huumeita. Suunta on pysynyt samana jo kauan.

Valtaosa tuoteväärennöksistä ja piraattituotteista on Kiinasta tai muualta Kaukoidästä. Lääkeväärennösten alkuperämaita ovat Intia, Sveitsi tai Yhdistyneet Arabiemiraatit. Lääkeväärennöksiä tilataan internetin välityksellä tai tuodaan tuliaisina kaukomatkoilta. Kuluttaja ei aina ymmärrä, että kyseessä on väärennös ja että lääketuonti Eta-alueen ulkopuolelta on rikos. Lääkeväärennökset voivat olla hengenvaarallisia.

Kuluttajan ja turistin valinnat vaikuttavat

Turistit tuovat miljoonittain tuoteväärennöksiä ja piraattituotteita joka vuosi EU:n sisämarkkinoille. Pienistä rahavirroista kertyy väärennöksiä ja piraattituotteita valmistuttaville ja kauppaaville rikollisjärjestöille huomattava voitto muuhun rikolliseen toimintaan sijoitettavaksi. Väärennöksiä ja piraattituotteita valmistetaan olosuhteissa, jotka eivät täytä lain vaatimuksia työajoille tai palkoille. Kuluttajien valistaminen on ongelman avain. Ei  kysyntää, ei tarjontaa!

Suomalaisillakaan ei ole varaa suhtautua ongelmaan välinpitämättömästi. Tuoteväärennökset voivat vaarantaa kuluttajan hengen ja terveyden. Myös yhteiskunnalle ja suomalaisille yrityksille koituu vakavia haittoja.

Tuoteväärennös on tavara, joka loukkaa jonkun tavaramerkkioikeutta, esim. t-paita, joka on varustettu Lacoste-merkillä.

Piraattituote puolestaan loukkaa toisen tekijänoikeutta, esim. luvatta kopioitu CD-levy. Vuoden 2006 alussa voimaan tullut uusi tekijänoikeuslaki kieltää piraattitallenteiden maahantuonnin myös omaan käyttöön. Maahantuonnista voidaan tuomita sakkoja ja laittomat levyt voidaan määrätä hävitettäväksi.

Tällaisten tuotteiden tuonti elinkeinotarkoitukseen on aina rikollista. Tuoteväärennösten jälleenmyynti esimerkiksi nettihuutokaupassa on näin ollen laitonta.

Linkit:

tulli.fi >> Tuoteväärennökset