SUOMEN ERITYISEDUSTUSTO NATOSSA, Bryssel

Ministerit Häkämies ja Stubb yhteiselle vienninedistämismatkalle Japaniin

Lehdistötiedote   •   Marras 23, 2011 07:39 EET

Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb sekä elinkeinoministeri Jyri Häkämies tekevät yhteisen vienninedistämismatkan Japaniin 28. marraskuuta - 1. joulukuuta 2011.

Vierailun tarkoituksena on edistää suomalaisten energia- ja ympäristöalan yritysten liiketoimintamahdollisuuksia Japanissa. Valtuuskuntaan kuuluu muun muassa useita suomalaisia energia-alan yrityksiä.

Vierailun aikana ministereiden on tarkoitus tavata Japanin kaupasta ja teollisuudesta sekä ulkosuhteista vastaavia ministereitä ja suuryritysten edustajia, muun muassa ulkoministeri Koichiro Gemba, talous-, kauppa- ja teollisuusministeri Yukio Edano, varaministeri Hideichi Okada, ympäristöministeri Goshi Hosono sekä entinen pääministeri Yukio Hatoyama. Ministerit osallistuvat korkean tason suomalais-japanilaiseen energiaseminaariin, jossa kartoitetaan kaupallisia yhteistyömahdollisuuksia.

Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Stubb vierailee Sendain kaupungissa perehtymässä maanjäristyksen ja tsunamin jälkeiseen jälleenrakennustyöhön. Ministeri Stubbin valtuuskunnassa matkustaa ulkoministeriön erityisedustaja rap-artisti Signmark, joka esiintyy kuuroille suunnatussa tilaisuudessa Sendaissa ja Tokiossa.

Lisätietoja: neuvotteleva virkamies Henri Backman, työ- ja elinkeinoministeriö, puh. 010 606 3581, etunimi.sukunimi@tem.fi, eurooppa- ja ulkomaankauppaministerin erityisavustaja Lauri Tierala, puh. 040 841 7141, etunimi.sukunimi@formin.fi, ja lehdistöavustaja Antti Timonen, puh. 040 590 7231