San Francisco Oy

Mobiilimarkkinointi lisää myyntiä ja puheluanalytiikan tarvetta

Lehdistötiedote   •   Maalis 28, 2012 07:15 EEST

HELSINKI 28.3.2012 – Markkinointiyhtiö San Francisco Oy on tänään julkistanyt uuden pk-yrityksille suunnatun työkalun mainonnasta tulevien asiakaspuheluiden seuraamiseen ja analysointiin. Nettinumero.com –palvelu perustuu ruotsalaisen Freespee AB:n kehittämään, Euroopan johtavaan puheluanalytiikka-järjestelmään.

Freespeen tilastojen mukaan suomalaiset yritykset saavat n. 250 000 - 300 000 puhelua viikossa, jotka tulevat uusilta asiakkailta eri markkinointikanavista. Näistä keskimäärin jopa 18% eli 45 000 - 54 000 puhelua jää vastaamatta. Vasta alle 4% puheluista tulee mobiilimarkkinoinnista, mutta yhtiö  odottaa osuuden kasvavan huomattavasti seuraavan kolmen vuoden aikana.

San Francisco Oy:n perustaja ja Freespee AB:n markkinointijohtaja Juhani Polkko pitää lukuja merkittävinä. ”Lanseerasimme Freespeen ratkaisut mediayhtiöiden kautta Suomessa kesällä 2010 ja jo yli 4000 yritystä ottaneet ne käyttöönsä. Mainonnasta tulevat puhelut ovat silti suurimmalle osalle yrityksistä kuin musta aukko. Ne johtavat lopulta kauppaan jopa 30-60 prosentissa tapauksista, riippuen toimialasta – mutta harva tietää mistä puhelut tulevat. Yritykset, jotka alkavat seurata puheluliikennettään, ovat pystyneet  tehostamaan markkinointiaan huomattavasti, eivätkä ne jotka ovat ottaneet puheluanalytiikan kerran käyttöönsä yleensä enää halua luopua siitä”, hän toteaa.

Nettinumero.com –palvelun kautta Freespee tarjoaa ratkaisuaan suoraan pk-yrityksille nyt ensimmäistä kertaa. Suomi valittiin ensimmäiseksi lanseerausmaaksi koska täällä printtimainonnan merkitys on edelleen suuri, ja toisaalta puheluanalytiikan käytössä ollaan muuta Eurooppaa perässä.

”Nettinumero mahdollistaa markkinoinnin tehon mittaamisen verkkomainonnan lisäksi mm. printtimainonnassa, suorapostituksissa, ulkomainonnassa – jopa radio- ja TV-mainonnassa jossa tosin käyttö on jäänyt esimerkiksi Yhdysvaltoihin nähden vähäiseksi”, Polkko kertoo.

”Kovimmat odotukset meillä on mobiilimainonnan suhteen. Missään aiemmassa markkinointikanavassa ei mainostaja ole yhtä lähellä kuin kännykässä. Niin sanotun Click-to-Call –toiminnallisuuden ansiosta myynnin lisääminen mobiilimarkkinoinnilla on nyt todella helppoa – soitto mainostajalle onnistuu vain yhdellä tai kahdella klikkauksella, jopa suoraan bannerista tai Googlen hakumainoksesta.”, hän jatkaa.

Freespeen tilastojen mukaan mobiilista hakumainonnasta eli Google AdWords Mobile –mainoksista tulee jopa 4-5 kertaa enemmän puheluita kuin perinteisimmistä verkkohauista.

Freespee AB on vuonna 2008 perustettu mainosteknologiayritys, jolla on toimintaa 15 eri maassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Uppsalassa, Ruotsissa, ja sen suurin sijoittaja on suomalainen pääomasijoitusyhtiö Inventure Oy.

San Francisco Oy on vuonna 2009 perustettu markkinointitoimisto, jonka asiakkaat ja kumppanit kehittävät liiketoiminnan tehoa parantavia teknologia- ja viestintäratkaisuja. Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Juhani Polkko vastasi aiemmin Nokian mobiilimainosverkoston myynnistä Pohjoismaissa. Hän on myös pitkän linjan yrittäjä ja omaa digitaalisen markkinoinnin kokemusta vuodesta 1996 lähtien. San Francisco Oy oli kehittämässä päivän diili -palvelua Offeriumia, joka myyntiin Sanoma Newsille tammikuussa 2011.