Mölnlycke Health Care

Mölnlycke Health Carelta uusi, innovatiivinen ratkaisu potilaan kehonlämmitykseen

Lehdistötiedote   •   Heinä 02, 2012 09:30 EEST

Maailman johtaviin kertakäyttöisten kirurgisten tuotteiden valmistajiin kuuluva Mölnlycke Health Care tuo markkinoille uudenlaisen BARRIER® EasyWarm -peitteen. Itselämpiävä aktiivipeite helpottaa perioperatiivista potilaan kehonlämmitystä.

BARRIER EasyWarm on innovatiivinen ja helppokäyttöinen tuote sairaaloille potilaan kehonlämmitykseen. Peitettä voidaan käyttää potilaan kehonlämmitykseen ennen leikkausta, leikkauksen aikana ja sen jälkeen, sillä peitteen lämpötila säilyy jopa 10 tunnin ajan. Ilma-aktivoitu peite lämpiää avattaessa itsestään. Toisin kuin muut markkinoilla olevat tuotteet, peite ei vaadi mitään lisälaitteita.

Potilaan kehon lämpö laskee yleensä anestesian aloittamisen jälkeen, mikä merkitsee, että perioperatiivinen hypotermia on kirurgisten toimenpiteiden yleinen sivuvaikutus.1 Tämä voi lisätä muun muassa potilaiden komplikaatioiden ja stressin riskiä, mikä kasvattaa hoidon kustannuksia.2,3 Ennaltaehkäisevien toimien, kuten preoperatiivisen potilaan kehonlämmityksen ja aktiivisen lämmityksen leikkauksen aikana, on todettu auttavan tehokkaasti hypotermian ehkäisyssä.4Infektioriskin minimointi lyhentää myös potilaan sairaalassaoloaikaa.

Päijät-Hämeen Keskussairaalan päiväkirurgian sairaanhoitajat ovat käyttäneet EasyWarm-peitteitä huhtikuusta 2012 lähtien.

”Pitkissä ortopedisissä leikkauksissa, kuten reumaortopediassa peite huolehtii potilaan lämpötaloudesta kokemuksemme mukaan hyvin. Peite säilyttää lämpötilansa pitkään, joten sitä voidaan käyttää sekä leikkauksen aikana että heräämöhoidossa”, kertovat sairaanhoitajat Taina Eskola ja Tiina Kinnunen. ”Helppokäyttöinen peite ei vaadi mitään lisälaitetta leikkaussaliin. Leikkaussaleissa, joissa on maksimituuletus, peite soveltuu esimerkiksi potilaan omalla peitteellä suojattuna useammankin potilaan suojaamiseen.”

Tutkimus, jossa arvioitiin itselämpivän BARRIER EasyWarm -aktiivipeitteen turvallisuutta ja tehokkuutta hypotermian ehkäisyssä, osoitti intraoperatiivisen lämpötilan säilyneen tasaisena 2,5 tunnin ajan tehokkuuden arvioinnissa mukana olleilla 68 potilaalla.5 Potilaiden kehon lämpötilan todettiin laskeneen 0,6 °C, kun tyypillinen lämpötilanlasku anestesian aikana on 1-1,5 °C. Tutkimuksen mukaan BARRIER EasyWarm auttaisi siis ehkäisemään hypotermiaa.

Itselämpiävä BARRIER EasyWarm -aktiivipeite tulee myyntiin useimmilla Euroopan markkinoilla vuoden 2012 toisella neljänneksellä.

Lisätietoja:

www.molnlycke.com

Viitteet:

1. Barash PG (ed). ASA Refresher Courses in Anesthesiology. 1993; 21:Ch 7.
  2. Andrea Kurz, M.D. ym. Perioperative normothermia to reduce the incidence of surgical-wound infection and shorten hospitalization, The New England Journal of Medicine, osa 334, 9. toukokuuta 1996, numero 19
  3. Inadvertant perioperative hypothermia, Costing report Implementing NICE guidance, NICE clinical guideline 65, huhtikuu 2008
  4. Just B, Trevien V, Delva E ym. Prevention of intraoperative hypothermia by preoperative skin surface warming. Anesthesiology 1993;79:214-8.
  5. Tutkimus hypotermian ehkäisyssä käytettävän itselämpiävän aktiivihuovan turvallisuuden ja tehokkuuden arvioimiseksi. Arkistoidut tiedot, Mölnlycke Health Care, 2012.

Mölnlycke Health Care

Mölnlycke Health Care on maailman johtava kertakäyttöisten leikkaustekstiilien ja haavanhoitotuotteiden valmistaja ammattimaisen terveydenhuollon alalla.

Surgical Division tarjoaa turvallisia ja tehokkaita kirurgisia palveluja ja kertakäyttötuotteita, jotka auttavat minimoimaan leikkaushaavainfektioita ja säästämään aikaa, resursseja ja kustannuksia.