Syöpäjärjestöt

Movember - Tieto on valtaa, viikset ovat kuningas

Lehdistötiedote   •   Loka 03, 2012 11:11 EEST

Joka vuoden marraskuu on Movember-kuukausi. Joka marraskuu Movember vetoaa kaikkiin miehiin jämäkällä pyynnöllä: Kasvata viikset, lisää tietoisuutta miesten terveyteen liittyvistä asioista ja pyri hankkimaan mahdollisimman monta sponsoria viiksiesi kasvun kirittäjäksi.

Ensimmäiset Movember-viikset kasvoivat Australiassa vuonna 2003. Sittemmin Movember-viiksiä on kasvatettu ympäri maailmaa, myös Suomessa.

Suomessa Movemberin terveyskumppanina toimii Syöpäsäätiön Eturauhassyöpärahasto. Movember-kampanjalla kerätyt varat kohdennetaan eturauhassyövän tutkimukseen. Eturauhasen syöpä on miesten yleisin syöpä Suomessa. Siihen sairastuu lähes 4 700 miestä vuosittain. Sairauteen ja sen hoitoon liittyy paljon ratkaisemattomia kysymyksiä, joihin syöpätutkimus voi tuoda vastauksia.

Movember Suomen puuhamies Jarno Salmivuori uskoo Movemberin löytävän jälleen runsaasti uusia ystäviä.

- Jo nyt vaikuttaa siltä, että viiksekkäät miehet tulevat olemaanv vaikuttavan monilukuisina keskuudessamme muutaman viikon päästä.  Komea ulkonäkö tärkeän asian puolesta on hienointa, mitä jokainen suomalainen mies voi tehdä, Salmivuori hehkuttaa.

Kaikki lahjoitukset Suomessa ohjataan Syöpäsäätiölle. Vuonna 2011 Movember keräsi sponsorilahjoituksina lähes 100 000 euroa. Viiksien kasvattajia vuonna 2011 oli 2 871 kappaletta.

Kuinka osallistun?

Marraskuun ensimmäisenä päivänä miehet (Mo Brot) rekisteröityvät naama puhtaaksi ajeltuna fi.Movember.com-sivulla ja antavat viiksien kasvaa. Miesten tarkoituksena on kerätä mahdollisimman paljon sponsoreita viiksienkasvatusprojektilleen. Kaikki lahjoitukset menevät suoraan Syöpäsäätiölle.

Naiset (Mo Sistat) ovat yhtälailla tervetulleita Movemberiin.  Mo Sistat voivat rekisteröityä ja perustaa oman Mo Space -sivunsa miesten tapaan, ja hankkia sitä kautta sponsoreita Movemberille. Mo Sistat voivat ohjata hankkimansa tuen myös suoraan haluamalleen Mo Brolle ja tämän viiksien kasvatusprojektille.

Vuoden 2012 Movemberiin ovat lupautuneet mukaan myös useat julkisuuden henkilöt, kuten jalkapallomaajoukkueen ex-maalivahti Antti Niemi sekä jääkiekkoilija Camilo Miettinen Espoon Bluesista.

- Olen nyt kolmatta vuotta mukana Movemberissa. On ollut hienoa olla tekemässä hyvää ja arvokasta asiaa näyttämällä normaalia komeammalta yhden kuukauden vuodesta. Tällä kaudella koetetaan saada kopissa vielä enemmän jätkiä mukaan, jääkiekkoilija Cami Miettinen innostuu.

Katso ohjeet ja lisätiedot rekisteröitymiseen osoitteessa:http://fi.movember.com.

Löydät viimeisimmät uutiset ja päivän komeimmat viikset myös Facebookista:http://www.facebook.com/MovemberSuomi

Viikset tekevät miehen, viikset tekevät hyvää.

Tervetuloa mukaan! Movember Suomi

Lisätiedot:Movember Suomi: Jarno Salmivuori, puh. 050 592 9191, finland@movember.com
Syöpäsäätiö: tiedottaja Katja Repo, puh. (09) 1353 3212, katja.repo@cancer.fi