Fazer Suomi

Mumin intar Karl Fazer Cafés historiska skyltfönster

Lehdistötiedote   •   Kesä 12, 2014 09:00 EEST

Sommarsäsongen är livlig på Karl Fazer Café på Glogatan i Helsingfors. Det historiska skyltfönstret har intagits av de populära Mumin-figurerna. På sommaren firas Tove Jansson, som föddes i augusti för 100 år sedan. Samarbetet mellan Fazer och Jansson inleddes år 1937 och omfattade bland annat förpackningsdesign och reklambilder.

Sommarsäsongen, som nu inleds, är livlig på Karl Fazer Café på Glogatan i Helsingfors. ”Vår uppgift är att få varje dag att smaka litet bättre. Trenden att gå på café är fortfarande stark – speciellt frukost, brunch och lätt lunch blir allt mer populära. De söta klassikerna som Bebé-bakelsen, Sachertårtan och Potatisbakelsen behåller sin ställning som favoriter från generation till generation”, säger Kristian Helanne, direktör för affärsverksamheten Fazer Cafés.

Karl Fazer Café är känt även för sina glassportioner. Glassen har tillverkats sedan konditoriet grundades och de ursprungliga smakvarianterna var vanilj, choklad och jordgubbe. Innan frysarna blev vanliga var glass en sällsynt delikatess. I början kyldes glassmassan ner av isstycken, som hämtats från havet på vintern. Isen förvarades på gården under sågspån. Med en yxa hackade man loss isstycken, som sedan blandades med grovt salt. Glassmassan vispades för hand och de olika
glassdesserterna, som glassfrukter gjorda av vaniljglass i formar eller isglass, levererades hem till kunderna precis innan serveringen.

Nuförtiden tillverkas tryffel-, vanilj-, nougat-, och jordgubbsglassen som fås på Fazers caféer med
Fazers traditionella recept. Det allra senaste är glassportionen Fazer Moomin, som dekoreras med söt Moomin-konfektyr.

Fazers och Tove Janssons historia

Karl Fazer Cafés skyltfönster har intresserat helsingforsborna sedan den nuvarande byggnaden blev färdig på 1930-talet. Numera är fönstret skyddat av Museiverket och i sommar intar Mumin-figurerna
skyltfönstret då Fazer firar Tove Janssons 100-årsdag och sitt långa samarbete med den i Finland så älskade konstnären.

Samarbetet mellan Tove Jansson och Fazer omnämndes för första gången 1937 då Jansson enligt sina anteckningar gjorde ”en dekoration för Fazer i Munksnäs”. Det var fråga om Fiskartorpet som än i dag ligger i Munksnäs i Helsingfors och som var i Fazers ägo åren 1935–1952. Det sägs att Jansson bodde på Fiskartorpet under början av sin karriär och delvis betalade för login med målningar. Det finns fortfarande målningar av Tove Jansson på Fiskartorpet och i ett rum finns en tapet som hon har målat.

Fazer är huvudsamarbetspartner för Tove Jansson-jubileumsutställningen på konstmuseet Ateneum. Ateneums utställning presenterar Janssons mångsidiga karriär som konstnär. På utställningen visas bland annat två reklamer som Jansson gjort för Fazer samt självporträttet som hon målat på Fiskartorpet. I början av sin karriär arbetade Tove Jansson tillsammans med konstnären Hjalmar Hagelstam, som var Karl Fazers svärson. Hagelstam och Jansson delade vindsateljén i Ulrikasborg, som senare blev känd som Janssons konstnärshem. Hagelstam, som stupade i kriget, hann under sin karriär måla bland annat väggmålningen i röda toner som fortfarande finns i främre delen av Karl Fazer Café.

Tove Jansson-utställningen på Ateneum har nu pågått i tre månader och är öppen tills 7.9 2014. ”Utställningen har varit en publiksuccé ända från början. Den har redan setts av över 130 000 besökare. Vi har fått mycket feedback från gästerna och den har varit helt och hållet positiv: Toves verk tilltalar besökare i alla åldrar. En av de vanligaste reaktionerna har varit förvåning över hur mångsidig och omfattande hennes produktion var”, berättar marknadsföringschef Jonna Hurskainen.

Ytterligare information:

Liisa Eerola, chef, partnerskap och Fazers historia, Fazer Group, tel. 044 710 8860

Satu Ikäheimo, kommunikationschef, Fazer Group, tel. 050 380 4996

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser