Lahden Messut

Muovin juhlaa MUOVI PLASTICS 2011 -messuilla

Lehdistötiedote   •   Marras 16, 2011 20:52 EET

Muovi Plastics kokoaa alan kansalliset ja kansainväliset yritykset sekä muovialan ammattilaiset Lahteen nyt jo kymmenennen kerran. Muovimessut järjestettiin ensimmäisen kerran Lahdessa Muoviaika -nimellä 25 vuotta sitten. Myös Muoviteollisuus ry juhlistaa messuilla 50-vuotista taivaltaan. Toimitusjohtaja Vesa Kärhä Muoviteollisuus ry:stä kannustaa näkemään muovin erinomaisena materiaalina, joka tuo tuntuvia säästöjä. Lisäksi muovin tuotekenttä on likipitäen rajaton. Alan uusimmat tutkimustulokset, materiaalit ja tuotteet ovat esillä Muovi Plastics -messuilla Lahden Messukeskuksessa 16.-18.11.2011 klo 10-17. Tapahtuman yhteistyökumppaneina ovat Muoviteollisuus ry ja Muoviyhdistys ry.

Pohjois-Euroopan johtava muovimessukaupunki

Muovi kuuluu olennaisena osana Lahden seudun valitsemiin teollisiin kärkiin muotoiluun ja cleantechiin. ”Muovilla on täysin virheellisesti heikko positiivinen kaiku. Ilman muoveja esimerkiksi liikenteessä energian kulutus olisi huomattavasti suurempi, koska muovi tuo autoihin keveyttä mutta myös kestävyyttä,” painottaa Lahden Messut Oy:n toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Cleantechin ja muovin yhdistelmästä Eerikäinen mainitsee Lahti Energian uuden kaasutusvoimalan, jossa muovijätteellä tulee olemaan suuri rooli energiantuotannossa. ”Maailmanlaajuisestikin voimalaitos on ainutlaatuinen ja ensimmäinen pelkästään energiajätteestä valmistettua kierrätyspolttoainetta käyttävä laitos. Muovijätteestä saadaan prosessissa suoraan sähköä ja tämä tulee vihertämään muovialaa entisestään,” toteaa Jussi Eerikäinen. Lahdessa on yli 50 muovialan yritystä sekä alue on yksi merkittävimmistä muovin koulutuskeskittymistä. ”Muovin merkitys on suuri Lahden talousalueelle. Lisäksi Lahti on Pohjois-Euroopan johtava muovimessukaupunki,” summaa yhteen toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Muovi tuo säästöjä joka suhteessa

Maa - ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen (MTT) foodchain -tutkimuksen mukaan esimerkiksi muovipakkausten avulla ravinnon tuotannon panostukset saadaan ihmisille oikeasti hyödyksi ja samalla ympäristörasitteet minimoitua. ”Hunajamarinoidun broilerin pakkauksen osuus tuotteen ympäristörasituksista on alle 2 prosenttia. Vertailukohdaksi voi ottaa vaikkapa marinadikastikkeen, jonka osuus on tuplasti yli muovin, 5 % kokonaiskuormituksesta. Muovi materiaalina mahdollistaa broilerin kestävän ja edullisen pakkaamisen ja säilyvyyden,” Muoviteollisuus ry:n toimitusjohtaja Vesa Kärhä selventää säästövaikutuksia.

Muovi- ja kumiteollisuudessa tehdään paljon tuotekehitystyötä. Jo pelkästään muovien jätehuolto ja hyötykäyttö Suomessa kehittyvät hyvää vauhtia. ”Meille on tulossa Lahden lisäksi useita uudenaikaisia jätevoimalaitoksia eri puolille valtakuntaa tuottamaan jätemuoveistakin muun jätteen ohella energiaa. Myös muovien raaka-ainepohja on muutoksen kourissa. Tästä on messuillakin helppo nähdä merkkejä, kuten puu/muovi/luonnonkuitu -seoksia. Näistä esimerkkeinä mm. UPM:n ja Karelinen tuotteet,” Vesa Kärhä toteaa.

Tutkimustietoa ja puheenvuoroja huipulta
Muovi Plastics -messut tarjoavat vaikuttavan kattauksen alan uusinta tutkimustietoa sekä yritysten innovaatioita. Jokaisena messupäivänä järjestetään seminaareja ja puheenvuoroja eri näkökulmista. Torstaina 17.11. Tampereen teknillisen yliopiston Materiaaliopin laitos järjestää yhteistyössä Muovipoli Oy:n kanssa seminaarin ”Tiedettä ja tuotteita, muoviteknologia tänään”. ”Polymeerimateriaaleihin saadaan liitettyä erilaisia ominaisuuksia, joita voidaan hyödyntää korkean teknologian tuotteissa. Tällaisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi muistiominaisuus, kontrolloitu lääkeaineluovutus, biohajoavuus ja sähkönjohtavuus, josta esimerkkinä seminaarissa on suomalaisen Ionphase Oy:n esitys. Lisäksi kuullaan uusinta tietoa luonnonkuitukomposiiteista ja biopolymeereista,” kertoo Sauli Eerola Muovipoli Oy:n toimitusjohtaja ja Tampereen Teknillisen Yliopiston tutkimusjohtaja.

Pihla Hybridi -ikkuna kauden lujitemuovituotteeksi

Pihlavan Ikkuna Oy:n komposiittirakenteinen nelilasinen energiaikkuna Pihla Hybridi valittiin kauden 2011–2013 lujitemuovituotteeksi. Pihla Hybridi on ensimmäinen komposiittirakenteinen matalaenergiaikkuna Suomessa ja se nostaa ikkunan energiatehokkuuden uudelle tasolle. Kilpailun järjestää Muoviteollisuus ry:n Lujitemuovijaosto.

Muoviteollisuus Suomessa

Suomen muoviteollisuuden liikevaihto on jo yli 3 miljardia euroa. Alalla työskentelee 14 000 ihmistä noin 630 yrityksessä. Tuotevalmistajat ostavat vuosittain 600 000 tonnia eri muoveja ja valmistavat niistä monipuolisesti menestystuotteitaan. Noin puolet muoveista jalostetaan muovikalvoiksi ja elintarvikepakkauksiksi. Neljäsosa on erilaisia rakentamisen muovituotteita, kuten muoviputkia. Lisäksi valmistetaan elektroniikkateollisuuden ja koneteollisuuden komponentteja sekä mm. ajoneuvojen osia ja sairaala- ja kotitaloustarvikkeita. Muoviala on vahvasti kotimarkkinavetoinen.

Lisätietoja:

Maarit Paldán, markkinointi- ja näyttelypäällikkö, Lahden Messut Oy