Editor Helsinki Oy

Muuta riskit mahdollisuuksiksi

Lehdistötiedote   •   Huhti 16, 2013 12:06 EEST

Menestyvä yritys ei pelkästään hallitse riskejä, vaan muuttaa ne mahdollisuuksiksi. Sen tietää ja osaa riskienhallinnan ja sertifioinnin globaali asiantuntijaorganisaatio DNV.

Tänä päivänä riskien eliminointi ei ole vaihtoehto. Kyse on pikemminkin siitä, miten yritys kykenee tunnistamaan ja hallitsemaan niitä. DNV (Det Norske Veritas) Business Assurance on globaali toimija, jonka ydintehtävä on auttaa yrityksiä tunnistamaan, arvioimaan ja hallitsemaan liiketoiminnan riskejä.

– Olipa kyse yrityksen johtamisjärjestelmästä tai vaikkapa henkilöstön työturvallisuudesta, tehtävämme on auttaa asiakkaitamme arvioimaan omaa toimintaansa ja tunnistamaan siihen liittyvät riskit. Näin kykenemme auttamaan yritystä parantamaan liiketoimintaansa ja saamaan aikaan kestävää kasvua, DNV Suomen myynti- ja markkinointipäällikkö Osmo Flink toteaa. DNV Suomi on osa globaalia DNV:tä, joka hoitaa ydintehtäväänsä yli sadassa maassa ympäri maailman. Yhtiön omistaa Det Norske Veritas -säätiö.

Nollatoleranssi epäonnistumiselle

Flinkin mukaan tämän päivän yritykset toimivat läpinäkyvässä riskitodellisuudessa, jossa on nollatoleranssi epäonnistumiselle. – Jos yritys tekee virheen tai ei hallitse toimintaansa, tieto siitä voi levitä julkisuuteen hetkessä. Läpinäkyvässä maailmassa yrityksellä on toisaalta tarpeen kertoa mitä tekee, mutta myös varmistaa, että esimerkiksi vastuullisuusraportissa esitetyt väitteet pitävät paikkansa. Yrityksillä on myös tarve vähentää riskejä omissa toimintaketjuissaan.

Tästä hyviä esimerkkejä ovat elintarviketeollisuuden viimeaikaiset haasteet esimerkiksi raaka-aineiden hallintaan liittyen. Tällöin voisi olla etua ulkopuolisen arvioinnista; onko yrityksen riskien arviointi toteutettu asianmukaisella tavalla ja miten riskit hallitaan käytännössä. Arvioinnissa tulevat esille myös toiminnan pullonkaulat, jolloin niihin on helpompi tarttua. Näin toiminta tehostuu ja riskit kääntyvätkin mahdollisuuksiksi, Flink toteaa.

Vankka selkänoja

DNV on alan puolueeton ja kokenut toimija. – Yhtiömme hyvä maine tarjoaa selkänojaa asiakkaillemme. Suomessa teemme pääosin hallintajärjestelmien sertifiointia eli laatu-, ympäristö- ja työterveys- sekä turvallisuusjärjestelmiä. Teemme myös tuotteiden alkuperäketjun arviointeja, metsäsertifiointeja, tuotesertifiointia ja päästökauppatodennuksia. Lisäksi tarjoamme julkista ja asiakaskohtaista koulutusta, Flink kertoo.

Teksti: Mia Heiskanen

Editori Helsinki Oy -yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Vastaava tuottaja Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi