KultaRahaksi Oy

Muuta vanhat pöytähopeat sähköksi

Lehdistötiedote   •   Elo 05, 2013 10:34 EEST

KultaRahaksi Oy selvitti kuinka paljon suomalaiset ovat kierrättäneet hopeaa v. 2009-2013. Tulos osoittaa että suomalaiset ovat vasta aktivoitumassa hopean kierrättäjinä.

Meillä on ollut tähän mennessä reilut 13000 hopeaa myynyttä asiakasta ja kierrätettävän hopean määrä on ollut 1600 kg. Hopean hinta on viisinkertaistanut 10 vuoden aikana mutta siitä huolimatta ovat hopeankierrätyksen luvut todella pieniä verratessa kullan kierrättämiseen, kertoo KultaRahaksi Oy toimitusjohtaja Matti Tiainen.

Suomessa näyttää olevan vielä paljon tarpeettomia, rikkinäisiä, kolhiintuneita tai muuten vaan muodista poistuneita hopeaesineitä. Pöytähopeaa, kynttilänjalkoja, lautasia ja koruja lojuu varmasti vielä ullakoiden vinteillä ja komeroiden laatikoissa, arvelee Matti Tiainen.

Keskimäärin asiakkaamme ovat kierrättäneet hopeaa 106 grammaa per asiakas. Hintaa sadan gramman puhtaalle hopeakaupalle kertyy lähes 50 euroa.

Kierrättäminen ja ympäristöstä huolehtiminen on yksi tärkeimpiä yrityksemme arvoja. Kaikki meidän kautta kierrätetty hopea menee kokonaisuudessaan teollisuuden uudelleen käyttöön. Hopeaa käytetään mm. veden puhdistamiseen ja aurinkopaneeliteollisuuteen. Aurinkopaneeleilla tuotettu sähkö kuluttaa ympäristöä vain hyvin vähän, jonka tietoiset kuluttajat ovat havainneet kertoo Tiainen.

Hopean kaivamiseen on historian aikana käytetty enemmän voimavaroja kuin minkään muun metallin ja hopeaa on maankuoressa jäljellä vähän. Hyvät hopeaesiintymät on jo kaivettu, ja nykyään suurin osa uudesta hopeasta on hyvin pieninä pitoisuuksina muiden metallien sivutuotteena, jatkaa Tiainen.

Designkoruja tai laadukkaita perintöhopeita ei meidän ostopisteisiin yleensä tarjota edes ostettavaksi ja mikäli niitä tulee kerromme aina rehellisesti kannattaako niitä mielestämme myydä vai ei. Asiakkaat ovatkin kiittäneet tätä meidän palvelulupauksemme mukaista toimintatapaa sekä ilmaista esineiden arviointia, toteaa Tiainen.

KultaRahaksi Oy on suomalainen vuonna 2009 perustettu osakeyhtiö, joka keskittyy kierrätyskullan ostamiseen kuluttaja-asiakkailta. Ostettu kulta kierrätetään sulattamalla ja jalostamalla se puhtaaksi kullaksi, jonka jälkeen se myydään uusiokäyttöön teollisuudelle. Tätä kautta kulta päätyy hammas-, elektroniikka- ja koruteollisuuden raaka-aineeksi.

KultaRahaksi toi ensimmäisenä Suomeen palvelun, jonka avulla asiakkaat voivat postittaa kultaesineensä KultaRahaksille arvioitavaksi ja myytäväksi. Yhtiö on laajentanut toimintaansa Suomen lisäksi kaikkiin Pohjoismaihin sekä Eurooppaan. Toimintaa on yhteensä 15 maassa. Suurten volyymien ansiosta KultaRahaksi voi maksaa erittäin kilpailukykyistä hintaa. Lisätietoa www.kultarahaksi.fi