NCC-yhtiöt

NCC kampanjoi parantaakseen tietyömaiden turvallisuutta

Lehdistötiedote   •   Kesä 14, 2013 11:02 EEST

NCC:n jo useana vuotena järjestämä Aja hiljaa -kampanja saa jatkoa tänä kesänä. Kampanjan tarkoituksena on parantaa tietyömaiden turvallisuutta. Kampanja näkyy NCC:n tietyömailla, joilla on esillä Aja hiljaa -kylttejä. Keskusteluun tietyömaiden turvallisuudesta voi osallistua NCC:n Aja hiljaa -Facebook-sivustolla.

NCC haluaa tienkäyttäjät mukaan tekemään tietyömaista turvallisempia työskennellä. Aja hiljaa -kampanja kannustaa hiljentämään vauhtia tietyömaan kohdalla. Tietyömaa on aina turvallisuusriski tiellä työskenteleville ja liikkuville. Se on jatkuvasti muuttuva ympäristö, jossa kohtaavat ohikulkijat, lähellä liikennettä työskentelevät työntekijät, työkoneet sekä keskeneräisen tien turvallisuusriskit.

Tietyömaiden turvallisuus paranee eniten nopeusrajoituksia noudattamalla. Hiljainen ajonopeus on tarpeen, jotta sekä auton kuljettajalla että tietyömaalla työskentelevillä on aikaa reagoida erityistilanteisiin. Hiljainen ajonopeus tietyömailla on tärkeää silloinkin, kun työmaalla ei ole ketään töissä. Keskeneräinen tie on turvallisuusriski, sillä tieltä voi puuttua ajoratamerkintöjä, turvakaiteita ja tiellä voi olla irtokiviä.

Ympäröivä liikenne vakavin onnettomuuksien aiheuttaja
Liikenteen seassa työskentely on aina vaarallista. Vakavin onnettomuuksien aiheuttaja on ympäröivä liikenne. INFRA ry:n tilastojen mukaan Suomessa sattuu asfalttialalla vuosittain 1–2 vakavaa työmaan ja ympäröivän liikenteen kohtaamisesta johtuvaa onnettomuutta sekä kymmeniä vaaratilanteita. NCC:n asfaltti- ja maarakennusalan työntekijöille liikenteen aiheuttamia tapaturmia sattuu keskimäärin kaksi vuodessa ja vaaratilanteita noin kaksikymmentä.

Turvallisesti toimimalla tapaturmat ehkäistävissä
NCC Roads liittyi vuonna 2010 ensimmäisenä suomalaisena rakennusurakoitsijana osaksi eurooppalaista liikenneturvallisuusfoorumia, jonka tavoitteena on estää vuosittain 25 000 kuolemaa liikenteessä. NCC:n panostus tähän on tehdä tietyömaistaan turvallisia sekä työntekijöille että tien käyttäjille. NCC Roads on myös sitoutunut Rakennusteollisuus RT:n ja sen jäsenyritysten yritysjohtajien tavoitteeseen laskea rakennusalan tapaturmat nollaan vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteenamme on vähentää tapaturmia vuosittain vähintään 30 prosenttia.

Lisätietoa:
NCC Roads Oy, viestintäpäällikkö Terhi Paavilainen, puh. 010 507 6998

NCC on yksi pohjoismaiden johtavista rakennus- ja kiinteistökehitysyrityksistä. Sen vuosittainen liikevaihto on n. 6,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 18 000. NCC-yhtiöitä Suomessa ovat NCC Rakennus Oy, NCC Asuminen, NCC Property Development Oy ja NCC Roads Oy. NCC-yhtiöiden vuotuinen liikevaihto Suomessa on lähes miljardi euroa ja henkilöstömäärä noin 2 900. www.ncc.fi