NCC-yhtiöt

NCC:n Kiuru-hanke kitkee lupiineja

Lehdistötiedote   •   Kesä 17, 2013 15:26 EEST

NCC kehittää Ohkolan kiviainestoimipisteensä maisemointia yhdessä Mäntsälän Luonnonsuojeluyhdistyksen kanssa. Alueella on nyt testattu lupiineihin ympäristöystävällistä torjuntamenetelmää.

NCC:n Kiuru-hankkeen tarkoituksena on edistää luonnon monimuotoisuutta Mäntsälän Ohkolan kiviainestoimipisteessä yhteistyössä paikallisen Suomen luonnonsuojeluliiton jäsenjärjestön kanssa. Yksi hankkeen ensimmäisiä toimenpiteitä on ollut lupiinien kitkeminen vanhalta louhosalueelta, jotta sinne voidaan tuoda hyönteisiä houkuttelevia niittykasveja.

Lupiinin torjunta on tärkeää, sillä se on helposti leviävä vieraslaji, joka valtaa alaa monilta niitty- ja ketolajeilta. Suomen luontoon kuulumaton laji rehevöittää maaperää, mikä heikentää alkuperäisten niittykasvien elinmahdollisuuksia. Niittykasvien kadotessa myös niillä elävät hyönteiset väistyvät, jolloin luonto yksipuolistuu.

Biologisesti hajoava NCC Spuma torjuu rikkakasveja
Ohkolassa lupiinien torjuntaan on tänä kesänä kokeiltu NCC:n kehittämää NCC Spuma-torjunta-ainetta. NCC Spuma koostuu kuumasta vedestä, maissi- ja sokeritärkkelyksestä sekä kookosöljystä. Niistä syntyy vaahtoa, joka lämmön avulla pystyy tuhoamaan kasvin. NCC Spuman vaikutusaika on viisi minuuttia, ja vaahto häviää noin tunnissa. NCC Spumassa ei ole kemikaaleja ja se on siis täysin biologisesti hajoava tuote.

Ruotsissa ja Tanskassa NCC Spumaa on käytetty jo pitkään, mutta Suomessa tuote on vielä uusi. Ohkola on yksi ensimmäisiä paikkoja Suomessa, jossa sitä on testattu. Alueella seurataan NCC Spuman vaikutusta lupiineihin kesän mittaan.

Ravintoa perhosille
Seuraavaksi Ohkolaan on suunnitteilla siementen varastointialue, jonne kylvetään perhosille ja muille hyönteisille ravinnoksi sopivia niittykasveja. Alueelle on myös tarkoitus istuttaa haapoja, joita monet uhanalaiset lintulajit ja nisäkkäät käyttävät pesä- ja lepopaikkoina.

Kiviainestoiminta jatkuu Ohkolassa vielä vuosia. NCC aloittaa maisemoinnin Ohkolassa neljän hehtaarin kokoiselta vanhalta louhinta-alueella, joka on täytetty rakennustyömailta tuoduilla puhtailla maa-aineksilla. Perinteisesti kiviainesalueet on maisemoitu istuttamalla puita. Uudenlaisessa, luonnon monimuotoisuutta edistävässä maisemoinnissa ympäristö jätetään avaraksi. Näin tarjotaan elinpaikka monille harvinaisille, paahdeympäristössä viihtyville hyönteisille ja kasveille.

Lisätietoa:
NCC Roads Oy, kehityspäällikkö Taina Piiroinen, puh. 010 507 6503

NCC on yksi pohjoismaiden johtavista rakennus- ja kiinteistökehitysyrityksistä. Sen vuosittainen liikevaihto on n. 6,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 18 000. NCC-yhtiöitä Suomessa ovat NCC Rakennus Oy, NCC Asuminen, NCC Property Development Oy ja NCC Roads Oy. NCC-yhtiöiden vuotuinen liikevaihto Suomessa on lähes miljardi euroa ja henkilöstömäärä noin 2 900. www.ncc.fi