Syöpäjärjestöt

Nikotiini aiheuttaa pysyviä muutoksia aivoissa

Lehdistötiedote   •   Touko 06, 2014 17:26 EEST

Nikotiini on vahvasti riippuvuutta aiheuttava, heroiiniin verrattavissa oleva aine. Nikotiiniriippuvaisen elämää rytmittää jatkuva kierre saada riittävä määrä nikotiinia.

Savuton Suomi 2040 –seminaarissa pureuduttiin nikotiiniriippuvuuteen teemalla ”Koukussa ollaan – haasteena nikotiiniriippuvuus”.
─ Nikotiinille altistumisen lisäksi nikotiiniriippuvuuden asteeseen vaikuttavat perintötekijät ja ympäristötekijät. Ihmisen aivot tottuvat tiettyyn nikotiiniannokseen, jota ilman alkavat vieroitusoireet. Tupakoinnin aiheuttama nikotiiniriippuvuus on diagnosoitu krooniseksi sairaudeksi, totesi FT, dosentti Tellervo Korhonen Helsingin yliopistosta esityksessään.

Dosentti Outi Salminen Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnasta kertoi tarkemmin nikotiinin aivovaikutuksista.
─ Kun nikotiini sitoutuu aivokudoksiin, siitä seuraa mielihyvää aiheuttavan dopamiinin vapautumista ja ajan saatossa sietokyvyn kehittymistä. Nikotiiniriippuvuus on sairaus, joka vaatii sitoutunutta ja pitkäaikaista hoitoa ja seurantaa, Salminen kertoi.

Tilaisuudessa oli paikalla eri alan ammattilaisia, päättäjiä ja vaikuttajia perusterveydenhuollon yksiköistä, järjestöistä, kunnista ja valtionlaitoksista. Päivän aikana keskusteltiin nikotiinin vaikutuksista, käytännön kokemuksista, nikotiiniriippuvuuden hoidosta sekä siitä, kenellä on vastuu ja kenen pitäisi maksaa hoitokulut. Aamupäivän puheenjohtajana toimi akatemiaprofessori Jaakko Kaprio, iltapäivän paneelikeskustelun puheenjohtajana toimi johtaja Tommi Vasankari UKK-instituutista.Lääkintöneuvos Taito Pekkarinen kertoi omakohtaisesta kokemuksestaan nikotiiniriippuvaisena.

Tupakkavieroituksen asiantuntija, keuhkosairauksien erikoslääkäri Sirkku Vilkman kommentoi ja peilasi Pekkarisen kokemuksia omassa työssään saamiinsa kokemuksiin.
─ Kannattaa tehdä lopetusyritys, kun on herännyt siihen, että omalle tupakoinnille pitäisi jotain tehdä. Ellei onnistu, seuraavalla kerralla voi valmistautua uudelleen vieroitushoitojen ja tukitoimenpiteiden kera. Repsahduksesta voi ottaa oppia. Kun motivaatio on löytynyt ja tahto on kohdallaan, homma lopulta hoituu, vakuutti Vilkman.

Jo perinteiseen tapaan seminaarissa palkittiin vuoden Paras Savuton Työpaikka. EU-komission varapuheenjohtaja, talouskomissaari Olli Rehn jakoi Paras Savuton Työpaikka 2014 -palkinnot ja esitteli valintaan johtaneet perustelut.

Tupakan valmistajat vastaamaan terveydenhuollon kustannuksista

UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankarin vetämässä paneelissa pohdittiin, kuka on vastuussa nikotiiniriippuvuudesta aiheutuvista terveyden- ja sairaudenhuollon kuluista ja miten ne pitäisi maksaa. Paneelissa keskustelivat Helsingin kaupunginvaltuutettu, sosiaali- jaterveyslautakunnan pj Maija Anttila, VTT, dosentti, Ari Haukkala, Helsingin yliopistonsosiaalitieteiden laitokselta, sairaanhoitopiirin johtaja Jouko Isolauri Kanta-Hämeensairaanhoitopiirin kuntayhtymästä ja johtaja Kari Paaso, sosiaali- ja terveysministeriöstä sekä OTT Michael Saarikoski.

Professori Heikki Hiilamo otti kantaa videotervehdyksessään paneelikeskustelun aiheeseen jatupakkateollisuuden toimintaan. Hän korosti erityisesti tupakkateollisuuden vastuutatuotteistaan ja yhteiskunnan vastuuta tupakkasäätelyn kehittämisessä.

Savuton Suomi 2040 –hankkeen puheenjohtaja, professori Kari Reijula tiivisti päivän annin.Hän toi esiin, että Savuton Suomi 2040 –verkosto lähestyy kaikkia poliittisia puolueita jaehdottaa, että tupakan valmistajat laitetaan vastaamaan tupakkatuotteista aiheutuvistaterevydenhuollon kustannuksista.

Haastateltavien yhteystiedot:
Hankkeen puheenjohtaja, professori Kari Reijula, 040 5502050Keuhkosairauksien erikoislääkäri, tupakkavieroituksen asiantuntija, Sirkku Vilkman,050 4431920

Muut haastattelupyynnöt:
Viestintäkoordinaattori Tiina Ohtonen, 050 560 2401Toimittajille mahdollisuus haastatella tupakoinnin lopettaneita yksityishenkilöitä, joiden yhteystiedot annetaan erikseen: (Tuusula, Naantali, Lohja, henkilöt eivät ole seminaarissa).

Lisätietoja hankkeesta:Toiminnanjohtaja Mervi Hara, Suomen ASH ry, 050 460 2324 Hankevastaava Pirjo Kadenius, Suomen ASH ry, 050 558 569

Savuton Suomi 2040 –hankkeen tavoitteena on savuton elinympäristö kaikille. Hankkeen avullapyritään saamaan aikaan konkreettisia toimenpiteitä savuttomuuden edistämiseksi ja tuomaansavuttomuutta myönteisellä tavalla esille. Uudistuneessa logossa savuttomuuden uusi aika on jolähempänä. Tuomme tulevaisuuden luoksesi.

Savuton Suomi 2040 -hankkeen taustalla vaikuttavat organisaatiot:Allergia- ja Astmaliitto ry, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Filha ry, Hengitysliitto ry, HYKS – Sydän jakeuhkokeskus, Kirkkohallitus, Lääkärit tupakkaa vastaan -verkosto, Savuton kunta -hanke, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Suomen ASH (Action onSmoking and Health) ry, Suomen keuhkolääkäriyhdistys ry, Suomen Sydänliitto ry, Suomen Syöpäyhdistys ry, Suomen terveyttä edistävät sairaalat ja organisaatiot ry STESO, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Työterveyslaitos.
www.savutonsuomi.fi
Keskustelua Twitterissä: #savutonsuomi2040