Ojoconsulting Oy

NimbusMonitoring - IT-Infrastruktuurin seurantaa ymmärrettävässä muodossa

Lehdistötiedote   •   Syys 27, 2010 12:58 EEST

Markkinoilla on jo vuosia ollut tarjolla useitakin ohjelmistoja joilla tekniset asiantuntijat ovat voineet valvoa palvelinten ja verkkojen toimintavarmuutta.

- Kun lähdimme kehittämään palveluamme noin vuosi sitten halusimme siirtää seurannan fokusta nimenomaan loppukäyttäjän ja yrityksen päättäjien suuntaan. Ojoconsulting Oy:n Olli Jokinen kertoo. -Tällöin mittarointi on oltava ei teknislähtöistä ja informaation selkeää myös ei-teknisille henkilöille.

"Haasteenamme oli myös toimittaa luotettava kokonaisvaltainen näkymä myös monen toimittajan ympäristöihin, koska onhan arkipäivää että toimittajia liittyy yhden palvelun tuotantoon useita" - Jokinen jatkaa. Yrityksen kannalta kokonaiskuvan selkiyttämiseen ei riitä pelkkä kuukausittainen raportointi yksittäiseltä toimittajalta, vaan koko ketjun toimivuus on saatava selkeästi kuvattua ja mitattua.

Usein myös yksittäisen palvelun toimintaan liittyy kymmeniä tai jopa satoja arvoja, joista useimmilla ei ole merkitystä palvelun saatavuuden tai toimivuuden osalta.

Ratkaisuna haasteeseen lähdimme identifioimaan niitä tärkeitä arvoja yksittäisten palveluiden osalta ja konseptoimme ne palvelu-templaateiksi. Nyt esimerkiksi Microsoft Sharepoint-palvelun käyttöaste ja saatavuus yrityksen eri toimipaikoista voidaan simuloida oikeasti käyttäjän näkökulmasta ja ymmärrettävä graafi sekä raportointi on tarjolla järjestelmässämme. Templaattien avulla mittarointi on myös rakennettu toimestamme muutamassa minuutissa.

Templaatteja teemme jatkuvasti lisää asiakkaidemme ympäristöjen perusteella, mutta jo tällä hetkellä meillä on tarjolla muun muassa seuraavat palvelu-templaatit: Active Directory, Citrix Metaframe ja Remote Desktop, Office Live Communication Server, Windows Server Update Services, Systems Management Server ja Symantec Backup Exec. Mielenkiintoisimpiin uusiin ja vielä kehityksessä oleviin templaatteihin kuuluu Dynamics AX ERP-järjestelmän käyttöön liittyvä mittarointi. "Tietenkin palvelun mukana tulee automaattisesti myös kaikki muut yleisimmät tekniset mittarointitavat palvelinten ja aktiviilaitteiden seurantaan" - Jokinen täsmentää.

Koska kyseessä on aito pilvipalvelussa toimiva Saas-aplikaatio, paras vaihtoehto asiakkaalle todentaa hyötarvo on ottaa se käyttöön POC-tyyppisesti. "Saamme monet palveluista seurantaan jo yhdessä työpäivässä kohtuullisen isoissakin ympäristöissä ja tämän jälkeen palvelua on helppo laajentaa täyteen mittaansa" - Jokinen kertoo.

"NimbusMonitoring - palvelu on käytössä asiakkaillamme jo 28:ssa maassa ja mittaroimme satoja palvelimia ja käytettävyyttä, joten uusien asiakkaiden ei tarvitse toimia pilotteina" - Jokinen jatkaa.

Lisätietoja Talouselämän Managing Director liitteestä tai

www.ojoconsulting.com

Ojoconsulting on vuodesta 2005 lähtien toimittanut erilaisia IT-Infrastruktuuriin liityviä ratkaisuja. Asiakaskuntamme koostuu niin pörssiyhtiöistä kuin PK-sektorinkin yrityksistä.

Asiakkaidemme tyytyväisyyden perustana on yli 18 vuoden kokemuksemme erilaisista ympäristöistä joista suurimmat ovat olleet useita kymmeniä tuhansia työasemia ja satoja palvelimia.