Nord Stream Oy

Nord Stream -putkilinja vihittiin käyttöön – merkittävä virstanpylväs Euroopan energiaturvallisuudelle

Lehdistötiedote   •   Marras 09, 2011 08:40 EET

• Politiikan ja liike-elämän johtoa kokoontui Saksan Lubminiin Itämeren rannikolla juhlistamaan ensimmäisen kaasutoimituksen saapumista Euroopan kaasuverkkoon
  • Nord Stream muodostaa kiinteän yhteyden Euroopan ja Venäjän suurien kaasuvarantojen välille vähintään 50 vuoden ajaksi

8. marraskuuta 2011 | Lubmin/Zug | Nord Stream -kaasuputkilinja otettiin käyttöön tänään. Poliittiset päättäjät ja liike-elämän vaikuttajat korostivat Nord Stream -hankkeen merkittävää roolia eurooppalaisen energiaturvallisuuden varmistamisessa pitkällä aikavälillä. Saksan liittokansleri Angela Merkel, Venäjän presidentti Dimitri Medvedev, Ranskan pääministeri François Fillon, Alankomaiden pääministeri Mark Rutte ja Euroopan unionin energiakomissaari Günther Oettinger vihkivät tänään virallisesti käyttöön ensimmäisen putkilinjan kahdesta 1 224 kilometriä pitkästä Itämeren halki kulkevasta Nord Stream -putkilinjasta. Kun molemmat putkilinjat ovat täydessä toiminnassa vuoden 2012 lopulla, Nord Stream -kaksoisputkilinjalla on kapasiteettia kuljettaa 55 miljardia kuutiometriä venäläistä kaasua vuosittain Euroopan unioniin vähintään 50 vuoden ajan.

Saksan Lubminiin Itämeren rannikolla kokoontui tänään noin 500 vierasta, joukossa valtionjohtoa sekä poliittisia päättäjiä ja talouselämän vaikuttajia, juhlistamaan ensimmäisen kaasutoimituksen saapumista Eurooppaan Nord Stream -putkilinjan kautta. Juhlallisuuksia isännöivät niiden neljän valtion päämiehet, joista neljä Nord Stream -yhteisyrityksen osakasta ovat kotoisin, sekä Euroopan unionin energiakomissaari Günther Oettinger ja Nord Stream -yhtiön osakasyritysten johtajat.

Nord Stream -yhtiön viisi osakasta, Gazprom, BASF Wintershall, E.ON Ruhrgas, Nederlandse Gasunie ja GDF Suez ovat yhtä mieltä poliittisten päättäjien ja talousvaikuttajien kanssa Nord Stream -hankkeen merkityksestä pitkän aikavälin energiaturvallisuudelle. Nord Stream toimittaa keskeisen energiainfrastruktuurin aikataulussa ja budjetissa ilman kustannuksia eurooppalaisille veronmaksajille. Hankkeen kokonaisrahoituksessa 30 prosenttia yhteensä 7,4 miljardin euron investoinnista tulee yhtiön osakkailta ja 70 prosenttia lainoina lähes 30 kansainvälisen pankin ryhmältä.

Euroopan unionin energiakomissaarin Günther Oettingerin osallistuminen tilaisuuteen kertoo tämän uuden energiainfrastruktuurin arvosta Euroopalle. Nord Stream on sisällytetty Euroopan unionin Euroopan laajuisen energiaverkoston (TEN-E) -ohjeistukseen. Vuonna 2006 hanke määriteltiin Euroopan unionin, Euroopan parlamentin ja Euroopan unionin neuvoston toimesta ”Euroopan etua koskevaksi hankkeeksi.”

Poliittiset päättäjät ja liike-elämän vaikuttajat vihkivät yhdessä käyttöön Nord Stream -putkilinjan, joka muodostaa kiinteän yhteyden Euroopan kaasumarkkinoiden ja Venäjän laajojen kaasuvarantojen välille vähintään 50 vuoden ajaksi. Virallinen avajaistilaisuus järjestettiin Lubminissa, jossa Nord Stream -putkilinja yhdistyy Euroopan kaasuverkostoon maanpäällisten OPAL- ja NEL-kaasuputkien kautta.

”Nord Stream tarjoaa venäläiselle Gazpromille turvallisen, nykyaikaisen ja tehokkaan lisäreitin toimittaa kaasua yhteistyökumppaneille ja asiakkaille EU:n alueella nykyisten Ukrainan ja Valko-Venäjän halki kulkevien reittien lisäksi”, sanoi Nord Stream AG:n toimitusjohtaja Matthias Warnig. Nord Stream on kaupallinen hanke perustuen Gazprom Exportin pitkäaikaisiin kaasutoimitussopimuksiin asiakkaille Saksassa, Tanskassa, Iso-Britanniassa, Alankomaissa, Belgiassa, Ranskassa, Tšekissä ja muissa maissa.

”Uusi kiinteä yhteys Venäjän ja Euroopan välillä on yksi Euroopan energiaturvallisuuden pitkäaikaisista ratkaisuista,” Warnig jatkoi. Kaikki asiantuntijat ovat yksimielisiä siitä, että Eurooppa tulee pitkällä aikavälillä kohtaamaan kaasun tuontivajeen. Kansainvälinen energiajärjestö (IEA) arvioi, että maakaasusta tulee EU:n energiavalikoiman tärkein energialähde vuoteen 2030 mennessä, samalla kun Euroopan oma maakaasun tuotanto supistuu. ”Vastataksemme kaasuntarpeen kasvuun pitkällä aikavälillä, osakkaamme ovat sitoutuneita hankkeeseen, joka luo kiinteän yhteyden Euroopan markkinoiden ja Venäjän suurien kaasuvarantojen välille vähintään 50 vuodeksi”, Warnig lisäsi.

Ennen rakentamisen aloittamista huhtikuussa 2010, Nord Stream investoi 100 miljoonaa euroa Itämeren historian kattavimpiin ympäristötutkimuksiin putkilinjan suunnittelun yhteydessä ja kävi läpi laajan konsultaatiomenettelyn. Näin varmistettiin putkilinjan turvallinen ja ympäristön kannalta kestävä suunnittelu, reititys, rakentaminen ja käyttö. Nord Stream investoi lisäksi 40 miljoonaa euroa kattavaan ympäristötarkkailuun varmistaakseen, että vaikutukset Itämeren ympäristöön putkilinjan reitin varrella ovat mahdollisimman vähäiset.

Lataa PDF-tiedosto