Nunnauuni Oy

NunnaUunin Genius-injektoritakka Tampereen Vuorekseen rakennettavaan puupassiivitaloon

Lehdistötiedote   •   Marras 01, 2011 12:01 EET

Vuoden 2012 Asuntomessut järjestetään Tampereen Vuoreksessa 13.7-12.8.2012. Atte Salosen messutaloon asennetaan NunnaUunin Genius-injektoritakka. Talon rakentaa suomalainen puupassiivitalovalmistaja Greenbuild Oy.

Genius on injektoritakka, NunnaUunin uusi kevytrakenteinen tulisija. Modernisti muotoiltu, isolla lasiluukulla varustettu Genius on persoonallinen sisustuselementti, minkä lisäksi injektoritakka tuo kotiin taloudellista energiaa. Tulisijan sydämessä on injektorivaraaja*, joka varaa lämpöä vuolukivirakenteisiinsa ja luovuttaa sitä tasaisesti. *) Patentti No 122079

Passiivitalon lämmitystarve on yli puolet pienempi kuin tavallisessa talossa. Injektorivaraajassa käytettävä Mammutti-vuolukivi luovuttaa varaamansa lämpöenergian talotyyppiin sopivalla tavalla, tasaisesti ja pitkäkestoisesti. Injektoritakkaa lämmitettäessä huonetila ei lämpene niin paljon, että tarvitsisi avata ikkunoita, joten energiatehokkaan talon tiiviys pääsee oikeuksiinsa. Myös palamiseen tarvittava korvausilma voidaan tuoda hallitusti ulkoilmasta suoraan tulisijaan, jolloin sisäilma pysyy raikkaana ja puut palavat puhtaasti. Rakenteisiin varautunutta lämpöä säteilee huoneeseen tasaisesti usean tunnin ajan tulen sammumisen jälkeen.

Injektoritakkaa on saatavilla kahta mallia: Genius ja Centus, joissa molemmissa on valittavana eri värivaihtoehtoja. Atte Salosen messutaloon tuleva Genius on väriltään valkoinen.

– Ulkomuoto ratkaisi, Salonen kertoo valinnan perusteista. Myös injektoritakan tekniikka kiinnostaa rakennuttajaa.

Vuolukiven huimaa lämpövoimaa

Injektorivaraajan innovatiivisen teknologian ansiosta injektoritakan lämmöntalteenottokyky nousee tasolle, jolle pienet kevyet tulisijat eivät ole aiemmin yltäneet. Injektoritakka on lämpövoimaansa nähden kevyt: Centus painaa 495–500 kg ja Genius 535 kg.

Injektoritakka polttaa puut puhtaasti korkeassa ja tasaisessa, 800–1200 °C lämpötilassa. Palaminen tapahtuu kevyttakkojen sarjassa ainutlaatuisen tehokkaasti, kun 10 kg puuta poltetaan noin kahden tunnin aikana. Palamisen synnyttämä korkea kuumuus siirtyy suurella nopeudella varaajan vuolukivirakenteisiin. Ylikuumia savukaasuja ei mene hormiin, mikä parantaa paloturvallisuutta.

NunnaUunin injektoritakoille on mitattu peräti 86 prosentin hyötysuhde (CE-merkin varaavilta tulisijoilta vaatima raja-arvo on 70 %). Hyötysuhde kertoo, kuinka paljon puun energiasta saadaan polttamalla talteen. Injektoritakka ei polta puuta hukkaan, vaan se tuottaa puhdasta, pitkäkestoista lämpöä taloudellisesti.

Injektoritakat on testattu varaavien tulisijojen testimenetelmän SAA 142/222 mukaisesti. Testissä mitataan mm. tulisijan lämmönluovutusteho huonetilaan, mikä antaa kotikäyttöä vastaavaa tietoa takan lämmitystehosta. Linjakas ja lämmittävä injektoritakka tuo kotiin taloudellista energiaa ja elävän tulen tunnelmaa.

Lisätietoja:

Pasi Typpö, Managing Director, GreenBuild Oy
gsm 0400 860 884
pasi.typpo@greenbuild.fi
www.greenbuild.fi

Pekka Eskelinen, toimitusjohtaja, NunnaUuni Oy
gsm 040 577 6150
pekka.eskelinen@nunnauuni.fi
www.nunnauuni.com

Greenbuild Oy on vuonna 2009 perustettu ympäristövastuullinen, uuden sukupolven valmistaloyritys. Osaamisemme perustuu yli 20 vuoden kokemukseen rakentamisesta Suomessa ja Saksassa. Tämä tietotaito on Green-buildin peruskivi, jolle kaikki tekemisemme rakentuu. Fokuksemme on talojemme elinkaariedullisuus ja ympäristö-tehokkuus. Haluamme tehdä historiaa uudella tavalla – tarjoamme korkealaatuisia ratkaisuja asumiseen luontoa kunnioittaen. Lue lisää www.greenbuild.fi.

NunnaUuni Oy valmistaa ja kehittää varaavia vuolukivitulisijoja asiakkaidensa turvallisen lämpöviihtyvyyden li-säämiseksi. Yrityksen menestyksen taustalla on sen vuonna 1982 perustetun emoyhtiön, Nunnanlahden Uuni Oy:n vuosikymmenten ajan kestänyt tutkimus- ja tuotekehitystoiminta. Tulisijoissa hyödynnetään Mammutti-vuolukivilajia, joka on tutkitusti lämpöominaisuuksiltaan ainutlaatuinen tulisijamateriaali. NunnaUuni-tulisijojen puhdas palaminen on varmistettu jo vuodesta 1998 lähtien yrityksen patentoiman, Kultaisen Tulen kaasutuspalomenetelmän avulla. NunnaUuni-tulisijojen käyttö on vaivatonta ja niiden käyttöhyötysuhde on tulisijojen huippua. Yrityksellä on yhteistyökumppaneita myyntitoiminnoissa viidessätoista eri maassa. Lue lisää kotisivuiltamme www.nunnauuni.com.